تفطّن

تفطّن

وبلاگ حقوقی تفطّـــــن/ (درج اخبار، مقالات، قوانین،مشاوره و سایر خدمات حقوقی) وکیل مرتضی زارع
تفطّن

تفطّن

وبلاگ حقوقی تفطّـــــن/ (درج اخبار، مقالات، قوانین،مشاوره و سایر خدمات حقوقی) وکیل مرتضی زارع

اعتراض عبداله عبداله و به ریاست جمهوری رسیدن حامد کرزی

دکتر عبدالله عبدالله از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان انصراف داد. به گفتۀ وی شرایط یک انتخابات سالم توسط دولت و مسوولان محلی فراهم نیست و بهمین دلیل قصد ندارد در دور دوم انتخابات شرکت کند.

دکتر عبدالله عبدالله گفت:" تصمیم به عدم شرکت در این انتخابات آسان نبود، اما توقعات من از برگزاری انتخابات فراهم نشده است، این تصمیم برای مخالفت با رفتار نادرست دولت و کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان است و بهمین دلیل در دور دوم انتخابات شرکت نمی کنم". وی که در یک میتینگ در دیدار با هواداران خود سخن می گفت، افزود:" با توجه به این شرایط، دور دوم انتخابات بدتر از دور اول برگزار خواهد شد".

وی با تاکید بر اینکه تصمیم کناره گیری وی از انتخابات قطعی است، از توصیه به هوادارانش برای انتخابات امتناع کرد و گفت: " طرفداران من برای رای دادن یا عدم شرکت در رای گیری روز شنبه مختار هستند و باید خودشان تصمیم بگیرند".

عبدالله عبدالله همچنین از طرفدارانش خواسته است آرامش خود را حفظ کنند و دست به تظاهرات خیابانی نزدند.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قرار است در تاریخ هفتم نوامبر برگزار شود. در دور نخست حامد کرزی، رئیس جمهوری فعلی افغانستان با ٤٩٪ کل آرا در مقابل •٣٪ آرای شمارش شده برای دکتر عبدالله عبدالله، بعنوان فرد برندۀ انتخابات اعلام شد، اما دو هفتۀ پیش، کمیسیون نظارت بر انتخابات سازمان ملل اعلام کرد که تقلبات بسیاری در مراحل مختلف انتخابات صورت گرفته و بهمین دلیل نتیجۀ قطعی انتخابات ریاست جمهوری این کشور در دور دوم مشخص خواهد شد.

در دور نخست انتخابات که روز بیستم اوت برگزار شد، مشارکت مردم افغانستان بسیار پایین گزارش شده بود و تنها ٣٨٪ از افراد واجد شرایط برای رای در این انتخابات شرکت کرده بودند. طالبان با تحریم دور نخست بر حملات خود علیه مراکز رای گیری و دولتی در افغانستان شدت بخشید و پس از اعلام برگزاری دور دوم انتخابات نیز با تهدید به تحریم، بار دیگر اعلام کرده است که بر حملات خود خواهد افزود.

دکتر عبدالله عبدالله شرایطی را برای شرکت در دور دوم مطرح کرده بود که برکناری رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان و عزل سه وزیر دولت حامد کرزی را بدلیل فعالیت های انتخاباتی در جهت حمایت از حامد کرزی از جملۀ این شرایط بود. حامد کرزی، رئیس جمهوری کنونی افغانستان با این خواست مخالفت کرده است.

نظرات 1 + ارسال نظر
علیرضا یکشنبه 10 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 17:59

بهتر نیست در مورد کشور خودمون مطلب بذارید .

در کل وبلاگ خوبی داری

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد