تفطّن

تفطّن

وبلاگ حقوقی تفطّـــــن/ (درج اخبار، مقالات، قوانین،مشاوره و سایر خدمات حقوقی) وکیل مرتضی زارع
تفطّن

تفطّن

وبلاگ حقوقی تفطّـــــن/ (درج اخبار، مقالات، قوانین،مشاوره و سایر خدمات حقوقی) وکیل مرتضی زارع

هیلاری کلینتون : صبر جامعه بین المللی نسبت محدود است .

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجۀ آمریکا که برای دیدار با مقامات اسرائیل در اورشلیم بسر می برد، در واکنش به پاسخ ایران به پیشنهاد غنی سازی اورانیوم در کشوری دیگر، گفت:" زمان آن رسیده است که ایران به وظایف خود عمل کند و صبر جامعۀ بین المللی محدود است".

ایران در پاسخ به پیشنهاد آژانس بین المللی اتمی مبنی بر غنی سازی اورانیوم مورد نیاز خود در کشور ثالث، خواستار تحویل گرفتن سوخت مورد نیاز خود پیش از واگذاری اوانیوم سه و نیم درصدی برای غنی سازی آن تا سقف بیست درصد در کشور روسیه شده است.

وزیر امور خارجۀ آمریکا که در یک کنفرانس خبری بهمراه بنامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل  شرکت کرده بود، گفت:" کشورهای طرف مذاکره در پروندۀ اتمی ایران امیدوارند در جهت یافتن راه حل قابل قبولی برای غنی سازی اورانیوم در خارج از ایران بیابند". وی اما تاکید کرد که " این کشورها برای همیشه صبور نخواهند بود و ایران باید به وظایف و مسئولیت های خود در مقابل جامعۀ جهانی گردن نهد".

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران روز گذشته، پس از اعلام پاسخ ایران به پیشنهاد آژانس بین المللی اتمی، ضمن تاکید بر بی اعتمادی به کشورهای غربی، به ادامۀ مذاکرات اتمی با کشورهای گروه شش اظهار امیدواری کرد.

روز جمعه، دولت آمریکا هشدار داده بود که ایران برای پاسخ دادن به پیشنهاد ادامۀ غنی سازی اورانیوم در کشور ثالث، "فرصت نامحدود" در اختیار ندارد و باید هرچه زودتر تصمیم خود را اعلام کند.  

روز بیست و یکم اکتبر، آژانس انرژی اتمی به ایران پیشنهاد کرد تا اورانیوم سه و نیم درصدی خود را به روسیه تحویل دهد و پس از غنی سازی در این کشور و انتقال آن به فرانسه برای افزایش غنی سازی تا بیست درصد که مورد نیاز برای راکتور اتمی تهران برای مصارف پزشکی و درمان سرطان است، سوخت مورد نیاز خود را تحویل بگیرد، به این ترتیب روند غنی سازی در جریان مذاکرات متوقف خواهد شد.

 ایران روز گذشته و با گذشت بیش از یکهفته در پاسخ به این پیشنهاد، ایران روز گذشته اعلام کرد که با انتقال اورانیوم خود به خارج از کشور برای غنی سازی مخالف است و غنی سازی را زیر نظر آژانس بین المللی اتمی در داخل کشور ادامه می دهد. طبق این پیشنهاد ایران باید تا پایان سال میلادی نزدیک به هزار و دویست کیلو از اورانیوم ضعیف خود را به کشورهای روسیه و فرانسه تحویل می داد و اورانیوم غنی شدۀ بیست درصدی در حجمی کمتر از هزار و دویست کیلو تحویل می گرفت. اما ایران در پاسخ خواستار تحویل سوخت مورد نیاز خود قبل از ارسال اورانیوم به خارج از کشور برای غنی سازی شده است.

دیپلمات های کشورهای مذاکره کننده بر سر پروندۀ هسته ای ایران این پاسخ دولت ایران را غیر قابل قبول دانسته اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد