برای خواندن متن کامل آئین نامه به ادامه مطلب مراجعه کنید
قانون آئیننامه داخلى مجلس شوراى اسلامى مبحث دوم - تشکیلات قانونگذارى مجلس بسم الله الرحمن الرحیم ماده 18 - نواب رئیس به ترتیب تعداد آراء به عنوان نایب رئیس
اول و نایب رئیس دوم و درصورت تساوى آراء با قید قرعه انتخاب مىشوند و در غیاب
رئیس مجلس به ترتیب، وظایف و اختیارات او را برعهده خواهند داشت. 3 - کمیسیون اصل نودم (90) قانون اساسى
باب اول –
کلیات
فصل اول - تشکیل و افتتاح مجلس
مبحث اول - تشکیل و افتتاح مجلس
اول
- تشکیل مجلس
ماده 1 - محل مجلس شوراى اسلامى ایران محل تشکیل اولین مجلس
خبرگان است که قانون اساسى ایران در آن به تصویب رسیده است و هیچ محل دیگرى براى
تشکیل جلسات عمومى رسمیت ندارد مگر باتصویب دوسوم نمایندگان حاضر در
مجلس.
تبصره - درمواقع اضطرارى که اجتماع و تشکیل جلسات در محل رسمى ممکن
نباشد، محل جدیدتشکیل جلسات باید رسماًازطرف هیأت رئیسه بهاطلاع نمایندگان
برسد.
دوم - افتتاح مجلس
ماده 2 - نخستین جلسه هر دوره مجلس شوراى اسلامى
طبق اصل شصت و پنجم (65) قانون اساسى با حضور حداقل دوسوم مجموع نمایندگان رسمیت
مىیابد. در آغاز جلسه آیات (35) تا (42) سوره شورى تلاوت مىشود.
پس از
قرائت پیام مقام معظم رهبرى مراسم سوگند انجام و در پایان جلسه، نمایندگان به منظور
بزرگداشت بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران حضرت امام خمینى (ره) و شهیدان انقلاب
اسلامى و اداى احترام وتجدید عهد با آنان در مرقد مطهر آن حضرت و بهشت زهرا حضور
خواهند یافت.
سوم - تشریفات سوگند
ماده 3 - نمایندگان حاضر در مجلس طبق
اصل شصت و هفتم (67) قانون اساسى سوگند یاد مىکنند. متن سوگند نامه توسط رئیس
قرائت مىشود و نمایندگان به حالت اجتماع در حال قیام آن را تکرار و پس از انجام
مراسم تحلیف، سوگندنامه را امضاء میکنند.
نمایندگان اقلیتهاى دینى این
سوگند را با ذکر کتاب آسمانى خود یاد خواهند کرد.
نمایندگانى که در جلسه
نخست شرکت ندارند باید در اولین جلسه رسمى که حضور پیدا مىکنند سوگند را بجا آورند
و ذیل سوگندنامه را امضاء کنند.
چهارم – جایگاهها
ماده 4 - جایگاه
نمایندگان، پس از ارائه اعتبارنامه نمایندگان به مجلس به حکم قرعه تعیین مىشود و
در دفتر مخصوص ثبت خواهد شد. قرعهکشى هر شش ماه یکمرتبه تجدید مىشود. نمایندگانى
که در قرعه قبل در قسمت جلو مجلس بودهاند به حکم قرعه در قسمت دوم مجلس استقرار
خواهند یافت. در دو ردیف اول رئیس جمهور، معاونان و مشاوران او، اعضاى شوراى نگهبان
و هیأت وزیران و معاونان امور مجلس و دیگر افراد مجاز طبق این آئیننامه خواهند
نشست و افراد مذکور بههیچوجه مجاز به نشستن در صندلى نمایندگان و یا تردد در محل
استقرار نمایندگان نمىباشند.
ماده 5 - خبرنگاران و تماشاچیان با داشتن کارت
مخصوص همان جلسه و نیز مامورین انتظامات مجلس در محلهاى مخصوص، حق حضور خواهندداشت
و باید در تمام مدت جلسه ساکت باشند و از هرگونه بىنظمى خوددارى کنند. در غیراین
صورت با دستور رئیس، تالار جلسه را ترک مىنمایند. در صورتى که عمل آنان مستوجب
تعقیبات کیفرى بشود فرد خاطى بارعایت مقررات توسط مامورین انتظامات مجلس توقیف و به
مراجع صالحه تسلیم خواهد شد.
تبصره 1 - هریک از نمایندگان مىتواند درهر
جلسه براى حداکثر سه نفر که به آنها اعتماد دارد، درخواست صدور کارت ورود به محل
تماشاچیان را بنماید. انتظامات مجلس موظف به صدور کارت براى آنان
مىباشد.
تبصره 2 - سازمان ادارى مجلس، با رعایت موازین تعیین شده از طرف
هیأت رئیسه، براى خبرنگاران جرائد داخلى که طبق قانون مطبوعات اجازه انتشار دارند و
براى خبرنگاران خارجى با معرفى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى کارت موقت غیرقابل
انتقال صادر مىنماید.
پنجم - انتظام مجلس
ماده 6 - حفظ انتظام وامنیت
محوطه مجلس بعهده رئیس مجلس و در غیاب او به عهده نواب رئیس است. هیچ مقام و قوهاى
بدون اجازه رئیس، حقمداخله در محوطه و امور مجلس را ندارد.
ماده 7 - رئیس
جمهور و معاونان او، وزیران به اجتماع یا به انفراد حقشرکت در جلسات علنى مجلس را
دارند و مىتوانند مشاوران خود را نیز همراه داشته باشند و رئیس قوه قضائیه براى
شرکت در مراسم تحلیف رئیسجمهور در مجلس شرکت مىکند و همچنین اعضاى شوراى نگهبان
حق حضور در کلیه جلسات رسمى مجلس را دارند و چنانچه طرح یا لایحهاى با قید دو یا
سه فوریت در دستور مجلس قرار گیرد اعضاء شوراى نگهبان باید در آن جلسه شرکت
نمایند.
تبصره 1- سایر مسؤولین دستگاههای اجرائی و قضائی اعم از دولتی یا
غیردولتی که از طرف هیأت رئیسه برای دفاع و توضیح طرح یا لایحه دعوت شدهاند
میتوانند در جلسات مجلس شرکت نمایند.
تبصره 2- رئیس و دادستان دیوان محاسبات،
معاون امورمجلس هریک از وزیران و آن عده از کارکنان مجلس که حضور آنان در صحن مجلس
ضروری باشد و معاونین امورمجلس دیگر دستگاهها و نهادها با اجازه هیأت رئیسه حق حضور
در جلسات را دارند. این افراد میتوانند در جلساتی که موضوع دستور مجلس مرتبط با
وزارتخانه و سازمان آنها باشد شرکت نمایند.
ماده 8 - حمل هر نوع اسلحه براى
کسانى که وارد ساختمان اصلى مجلس مىشوند مطلقاً ممنوع است.
اول - هیأتهاى رئیسه
مجلس
الف - هیأت رئیسه سنى
ماده 9 - مسنترین فرد از نمایندگان حاضر
بهعنوان رئیس سنى و فرد بعدى بهعنوان نایبرئیس و دونفر از جوانترین نمایندگان
حاضر به سمت دبیر معین مىشوند و در جایگاه هیأت رئیسه قرار مىگیرند. درصورت
تساوى سن، هیأت رئیسه سنى با قید قرعه از بین مسنترین و جوانترین نمایندگان حاضر
تعیین خواهد شد.
اعلام هیأت رئیسه سنى با اداره کل قوانین مجلس
است.
ماده 10 - وظایف هیأت رئیسه سنى، اداره جلسه افتتاحیه، انجام مراسم
تحلیف، اقتراع شعب و اجراى انتخابات هیأت رئیسه موقت است.
ب - هیأت رئیسه
موقت
ماده 11 - انتخاب هیأت رئیسه موقت در دومین جلسه علنى مجلس انجام خواهد
شد. ترکیب و طرز انتخاب آن مانند هیأت رئیسه دائم است،
به جز اینکه اکثریت نسبى
در انتخاب رئیس کافى خواهد بود.
هیأت رئیسه موقت بلافاصله پس از انتخاب، با
متن سوگندنامه هیأت رئیسه دائم مراسم تحلیف را بجاى خواهد آورد.
ماده 12 -
وظایف هیأت رئیسه موقت اداره جلسات مجلس تا زمان تأیید اعتبارنامه دوسوم نمایندگان
و اجراى انتخابات هیأت رئیسه دائم و تمشیت امور ادارى مجلس است.
ج - هیأت رئیسه
دائم
ماده 13 - پس از تصویب اعتبارنامه حداقل دوسوم مجموع نمایندگان، هیأت
رئیسه موقت اقدام به انتخاب هیأت رئیسه دائم مىکند، اعضاى هیأت رئیسه دائم براى
یکسال انتخاب مىشوند. مبناى تجدید انتخابات سالیانه، سالروز انتخابات هیأت رئیسه
قبلى بوده و درصورتى که با تعطیلات مصادف گردد در جلسه قبل از آن انجام مىگردد و
مسوولیت هیأت رئیسه جدید از سالروز انتخابات قبل تفویض خواهد گردید.
ماده 14
– هیأترئیسه دائم مرکباز رئیس، دو نایب رئیس، ششدبیر و سه ناظر
مىباشد.
ماده 15 - انتخاب رئیس در نوبت اول با اکثریت مطلق آراء نمایندگان
صاحب رأى است و انتخاب نواب رئیس، دبیران و ناظران هر کدام جداگانه و با اکثریت
نسبى و رأى مخفى و با ورقه خواهد بود. در صورتى که در انتخاب رئیس در نوبت اول
اکثریت مطلق حاصل نشود، در نوبت دوم اکثریت نسبى کافى خواهد بود.
تبصره 1 -
چنانچه آراء براى رئیس، نواب رئیس، دبیران ، ناظران
با یکدیگر برابر باشد،
حسب مورد به قید قرعه تعیین مىشوند.
تبصره 2 - در صورتى به فرد غایب در
جلسه مىتوان رأى داد که قبل از تشکیل جلسه مربوط به انتخاب هیأت رئیسه، کتباً
نامزدى خود را به اداره کل قوانین مجلس اعلام کرده باشد.
ماده 16 - قبل از
اخذ رأى براى هیأت رئیسه، اسامى داوطلبان به ترتیب وصول به هیأت رئیسه بدون بحث در
جلسه علنى اعلام خواهد شد.
ماده 17 - اعضاء هیأت رئیسه دائم، پس از انتخاب،
در حضور نمایندگان به ترتیب زیر سوگند یاد میکنند و موظف به رعایت دقیق مفاد آن
مىباشند.
«من به عنوان عضو هیأت رئیسه مجلس
شوراى اسلامى در برابر قرآن مجید به خداوند قادر متعال سوگند یاد مىکنم که حداکثر
توان خود را براى اجراء آئیننامه داخلى مجلس شوراى اسلامى با مراعات بى طرفى کامل
در انجام وظایف بکارگیرم و از هرگونه اقدام مخالف آئیننامه اجتناب نمایم.»
تبصره -
رئیس مجلس مىتواند حتى هنگام حضور خود، اداره جلسه رسمى را به ترتیب به عهده نواب
رئیس بگذارد.
ماده 19 - اگر رئیس مجلس پیش از انقضاى مدت از ریاست استعفاء
دهد یا فوت شودنواب رئیس به ترتیب تقدم، جلسه را منعقد مىسازند و متن استعفاءنامه
را قرائت یا فوت را اعلام مىدارند. درمورد فوت به احترام متوفى جلسه ختم مىشود و
در هر صورت در جلسه بعد نایب رئیس جلسه را تشکیل مىدهد و رئیس جدید طبق آئیننامه
داخلى مجلس انتخاب مىشود.
در مورد استعفاء بعد از اعلام و قرائت متن
استعفاء نامه در مجلس و استماع توضیحات رئیس مستعفى و مذاکراتى که نمایندگان لازم
بدانند، چنانچه استعفاء پس گرفته نشود، انتخاب رئیس جدید در جلسه بعد به عمل
مىآید، حداکثر توضیحات رئیس و مذاکرات نمایندگان یکساعت خواهد بود.
تبصره 1
- در مورد فوت یا استعفاء سایر اعضاى هیأت رئیسه نیز باید بدون تشریفات در جلسه بعد
انتخاب فرد یا افراد جدید به عمل آید.
تبصره 2 - انتخاب رئیس و هریک از
اعضاى هیأت رئیسه جدید براى مدت باقیمانده از یکسال خواهد بود.
ماده 20 -
هیچیک از اعضاء هیأت رئیسه مجلس نمىتواند به عضویت کمیسیون برنامه و بودجه و
محاسبات مجلس انتخاب شود و در صورتى که هریک از اعضاء این کمیسیون به عضویت هیأت
رئیسه انتخاب گردند از کمیسیون مستعفى شناخته شده و مطابق مراتب منظور در این
آئیننامه نسبت به تعیین کمیسیون جدید اقدام خواهند نمود و همچنین نمىتوانند به
عنوان رئیس یا سخنگوی کمیسیونهاى مجلس انتخاب گردند و درصورتى که رئیس یا سخنگوی
کمیسیونها به عضویت هیأت رئیسه انتخاب گردند از سمت خود در کمیسیون مستعفى
شناخته مىشوند.
ماده 21 - وظایف و اختیارات رئیس مجلس عبارتند از:
1
- اداره جلسات مجلس بهشرح مواد این آئیننامه.
2 – اداره کلیه امور
ادارى، مالى، استخدامى و سازمانى مجلس.
3 - امضاى کلیه احکام استخدامى
براساس آئیننامه استخدامى کارکنان مجلس و سایر قوانین و مقررات.
4 - امضاى
کلیه نامههاى مربوط به امور قانونگذارى و پارلمانى مجلس.
5 - حضور در
نهادهاى قانونى که رئیس مجلس عضو آنها است.
6 - ارائه گزارش کامل از تصمیمات
و اقدامات هیأت رئیسه در رابطه با مسائل مختلف مربوط به مجلس و واحدهاى تابعه آن هر
سه ماه یکبار به نمایندگان.
7- سایر موارد مذکور در قانون اساسى و دیگر
مقررات.
ماده 22 - وظایف دبیران عبارتند از:
1 - مراقبت در ضبط و
تحریر صورت مذاکرات و چاپ و توزیع آنها.
2 - قرائت طرحها و لوایح،
پیشنهادها، نوشتهها و مطالبى که باید به اطلاع مجلس برسد.
3 - تنظیم
پیشنهادهاى واصله از طرف نمایندگان به ترتیب وصول
با قید شماره.
4 -
ترتیب اجازاتى که نمایندگان در جلسه براى نطق مىخواهند،
با رعایت حق تقدم و
قید شماره ترتیب.
ماده 23 - وظایف و اختیارات هیأت رئیسه عبارتند
از:
1 – نظارت بر کلیه امور ادارى، مالى، استخدامى و سازمانى
مجلس.
2 - تصویب بودجه پیشنهادى سالیانه مجلس و ارجاع آن به کمیسیون برنامه
و بودجه و محاسبات مجلس جهت طى مراحل قانونى.
3 - تصویب حقوق مالى
نمایندگان طبق این آئیننامه.
4 - انتظام و حفظ انضباط جلسات مجلس.
5
- نظارت بر انجام امور مربوط به گزارشها و چاپ و توزیع آنها.
6 - تهیه و
تنظیم برنامه هفتگى مجلس.
7 - مسؤولیت و نظارت بر رعایت اوقات و مهلتهاى
قانونى مذکور در این آئیننامه.
8 - تصمیم گیری در خصوص دعوت از اشخاص حقیقی
و حقوقی و موافقت با حضور اشخاص متقاضی جهت شرکت و یا اظهارنظر در مجلس.
9
- اعلام مراتب رد اعتبارنامه یا استعفاى نمایندگان به وزارت کشور.
10 -
بررسى و حل و فصل مسائل و مشکلات کمیسیونها و شعب
و اتخاذ تصمیم در موارد
اختلافی یا عدم رعایت آئیننامه.
11 - حفظ شأن و منزلت و اقتدار مجلس و
دفاع از حقوق و جایگاه قانونى نمایندگان.
12 - تصویب سازوکار لازم جهت بهبود
روشهای نظارتی و ساماندهی امورناظرین منتخب مجلس وکمیسیونها درمجامع و شوراها و
دریافت گزارش آنان.
تبصره - جلسات هیأت رئیسه با حضور حداقل دوسوم اعضاء که
رئیس یا یکى از نواب رئیس جزء آنان باشد رسمیت مىیابد و مصوبات آن با رأى اکثریت
مطلق عده حاضر معتبر خواهد بود.
د - مسؤولیت مشترک هیأت رئیسه در برابر
مجلس
ماده 24 - رئیس مجلس و سایر اعضاى هیأت رئیسه در مورد انجام وظایف
محوله در این آئیننامه در برابر مجلس مسؤولیت مشترک دارند.
ماده 25 - هرگاه
نمایندگان به کیفیت اداره جلسات یا سایر امور مجلس و نحوه ایفاى وظایف رئیس یا سایر
اعضاى هیأت رئیسه معترض باشند، مىتوانند طى تقاضاى کتبى با امضاى حداقل بیست و پنج
نفر و یا بهدرخواست کمیسیون تدوین آئیننامه داخلى مجلس ، تشکیل هیأت رسیدگى به
اعتراضات، مرکب از رؤساى کمیسیونهاى تخصصى و اعضاء کمیسیون تدوین آئیننامه
داخلى مجلس را درخواست نمایند. کمیسیون تدوین آئیننامه داخلی مکلف است ظرف مدت
سه روز نسبت به تشکیل هیأت رسیدگى به اعتراضات، اقدام نماید. هیأت اخیر مکلف است
ظرف ده روز با حضور سه نفر از منتخبین معترضین، به موضوع رسیدگى نماید. درصورتى که
اکثریت اعضاء هیأت رأى بر عدم صلاحیت فرد مورد اعتراض دادند عضویت وى در هیأت رئیسه
تعلیق مىگردد. گزارش هیأت در این باره در جلسه غیرعلنى مورد بررسى قرار مىگیرد و
در اولین جلسه علنى مجلس بدون بحث به رأىگیرى گذاشته مىشود. درصورت رد عدم
صلاحیت، عضو مزبور به کار خود ادامه خواهد داد و درغیر این صورت از سمت خود مستعفى
شناخته مىشود و حق شرکت در انتخابات مجدد آن دوره را ندارد.
تبصره 1 - هیأت
رسیدگى کننده به اعتراض، در ابتداى نخستین جلسه خود هیأت رئیسهاى را وفق مقررات
مربوط به انتخاب هیأت رئیسه کمیسیونها، انتخاب مىنمایند. جلسات هیأت باحضور سه
چهارم اعضاء رسمیت مىیابد و مناط اعتبار تصمیمات آن، رأى اکثریت مطلق حاضرین
مىباشد.
تبصره 2 - نمایندگان معترض و اعضاء مورد اعتراض هیأت رئیسه مجلس،
حق رأى در جلسه هیأت رسیدگى کننده به اعتراضات را ندارند.
تبصره 3 - رسیدگى
فوق مانع از انجام وظایف قانونى کمیسیون اصل نودم (90) قانون اساسى نسبت به طرز کار
مجلس نخواهد بود و نمایندگان مىتوانند از آن طریق نیز نسبت به عملکرد هیأت رئیسه
نظارت و پیگیرى نمایند.
دوم - شعب و کمیسیونها
الف – شعب
ماده 26 -
پس از انجام مراسم تحلیف، نمایندگان به حکم قرعه بطور مساوى به پانزده شعبه تقسیم
مىشوند و افراد باقیمانده بهترتیب از شعبه اول به بعد، یک یک به شعب افزوده
مىشوند. نمایندگانى که بعداً سوگند یاد مىکنند به حکم قرعه به عضویت شعبى که کسرى
دارند پذیرفته مىشوند.
هر شعبه داراى یک رئیس، دو نایب رئیس، یک سخنگو و
دو دبیر خواهد بود که جداگانه با رأى مخفى با ورقه و با اکثریت نسبى بیش از یک
سوم کل اعضاء شعبه، انتخاب مىشوند و در صورت تساوى به حکم قرعه عمل خواهد
شد.
نتیجه انتخابات با ذکر آراء طى گزارشى بهوسیله سخنگو به اطلاع مجلس
مىرسد. مناط اعتبار براى رسمیت جلسات شعب، حضور حداقل دوسوم اعضاء مىباشد و
تصمیمات شعب، بهجز در مورد انتخاب افراد، با اکثریت مطلق آراء عده حاضر خواهد
بود.
ماده 27 - هر یک از شعب براى تمام دوره نمایندگى رسمیت دارند و وظایف و
اختیارات آنها عبارتند از:
1- رسیدگى به اعتبارنامهها.
2- تعیین
اعضاى کمیسیون تحقیق.
3- تعیین اعضاى کمیسیون تدوین آئیننامه داخلى
مجلس.
4- بررسى و تشخیص صلاحیت نامزدهاى عضویت درکمیسیونهاى تخصصى
مجلس.
ماده 28 - هر یک از شعب موظفند صورتجلسات خود را با قید اسامى حاضرین
و غایبین و تأخیرکنندگان به وسیله دبیر شعبه تنظیم و تقدیم هیأت رئیسه مجلس
نمایند.
ب - کمیسیونها
ماده 29 - مجلس داراى کمیسیونهاى خاص شامل
کمیسیون تحقیق، تدوین آئیننامه داخلى مجلس، اصل نودم (90)، و کمیسیونهاى تخصصى با
محدوده وظایف مشخص بهشرح مواد این آئیننامه خواهد بود. تعداد اعضاء کمیسیون تحقیق
و کمیسیون تدوین آئیننامه داخلى مجلس هر کدام پانزده نفر و تعداد اعضاء کمیسیونهای
اصل نودم(90)قانون اساسی و تخصصی و نیزنفرات عضو با رعایت مواد این آئیننامه و رأی
اکثریت نسبی اعضاء جلسه مشترک هیأت رئیسه و رؤسای شعب تعیین میشود.
تبصره-
تعیین مصادیق و تهیه شرح وظایف و اختیارات کمیسیونها
با رعایت کلیت آئیننامه
داخلی مجلس شورای اسلامی توسط هیأت رئیسه مجلس یا هریک از کمیسیونها و یا حداقل
پنجاهنفر از نمایندگان پیشنهاد میشود و پس از تصویب در جلسه مشترک هیأت رئیسه
مجلس، اعضای کمیسیون تدوین آئیننامه داخلی و رؤسای کمیسیونهای تخصصی اجراء
میشود.
جلسه مشترک فوقالذکر به ریاست رئیس یا یکی از نواب رئیس مجلس و
با حضور حداقل دوسوم اعضاء رسمیت مییابد و مصوبات آن با رأی حداقل دوسوم اعضاء
حاضر معتبر خواهد بود و مصوبات به اطلاع نمایندگان خواهد رسید.
کمیسیونهاى خاص
1 - کمیسیون تحقیق
ماده 30 - به منظور بررسى اعتبارنامههایى که توسط
شعب مورد تأیید قرار نگرفته و یا از سوى نمایندگان مورد اعتراض واقع شده است هر یک
از شعب موظفند پس از تعیین هیأت رئیسه خود، بلافاصله دو نفر از اعضاى خود را که
آگاهى بیشترى به مسائل حقوقى داشته و از صلاحیت لازم برخوردار باشند بهعنوان اعضاى
اصلى و علىالبدل کمیسیون تحقیق انتخاب نمایند و نتیجه را به هیأت رئیسه گزارش تا
در جلسه علنى قرائت گردد.
2 - کمیسیون تدوین آئیننامه داخلى مجلس
ماده
31 - هر شعبه یک نفر دیگر از اعضاء خود را که واجد صلاحیت باشد براى تشکیل کمیسیون
تدوین آئیننامه داخلى مجلس معین و نتیجه را به مجلس گزارش خواهد کرد. این کمیسیون
طرحهاى مربوط به مواد آئیننامه داخلى مجلس را رسیدگى کرده و نظر خود را به مجلس
گزارش مىنماید تا مطابق آئیننامه مورد بررسى قرار گیرد.
ماده32- به منظور
سامان دادن و کارآمد سازی مجلس و نمایندگان، خصوصاً نسبت به طرز کار قوای مجریه و
قضائیه و مجلس مبتنی بر اصول متعدد قانون اساسی بالاخص اصل نودم(90)، کمیسیونی به
نام اصل نودم(90) قانون اساسی تشکیل میگردد تا طبق قوانین مصوب مربوط به خود اداره
و انجام وظیفه نماید. اعضاء این کمیسیون به شرح ذیل است:
1- از هرکمیسیون
تخصصی یکنفر با معرفی کمیسیون مربوطه.
2- هشت(8) نفر ازنمایندگان که توسط
رؤسای شعب و هیأت رئیسه به عنوان اعضاء ثابت انتخاب میشوند.
تبصره 1- رئیس
کمیسیون با پیشنهاد هیأت رئیسه مجلس از بین اعضاء ثابت کمیسیون و با رأی مجلس
انتخاب میگردد.
تبصره 2- اعضاء ثابت کمیسیون نباید عضو کمیسیونهای تخصصی
مجلس باشند.
4 - کمیسیونهاى تخصصى
ماده 33 - هریک از کمیسیونهاى تخصصى
مجلس که مطابق این آئیننامه تشکیل مىگردند در محدوده تخصصى خود داراى وظایف و
اختیاراتى به شرح زیر مىباشند:
1- بررسیطرحها ولوایحارجاعی و گزارشآن به
مجلسشورایاسلامی.
2- رسیدگی به درخواستهای تحقیق و تفحص.
3- رسیدگی
به سؤال نمایندگان از رئیس جمهور و وزیران.
4- بررسی موارد ارجاعی از لوایح
برنامه توسعه و بودجه سالانه و گزارش آن به کمیسیون تلفیق.
5- کسب اطلاع از
کم و کیف اداره امور کشور، دریافت و بررسی گزارشهای عملکردی و نظارتی از اجراء
قوانین مربوط به دستگاههای ذیربط.
6- تهیه گزارش موردی و سالانه در خصوص
امور اجرائی دستگاهها
و نحوه اجراء قوانین به خصوص قانون برنامه توسعه و بودجه
سالانه و ارائه نکات مثبت، منفی و پیشنهاد نحوه اصلاح آن و تقدیم گزارش به مجلس جهت
قرائت.
تبصره - کمیسیونها میتوانند در موارد مهم و حساس و در مواجهه با
تخلفات یا سوء مدیریت، با دعوت از مسؤولین ذیربط موضوع را بررسی نموده
و گزارش
آن را به هیأت رئیسه ارائه نمایند. هیأت رئیسه میتواند گزارش مذکور را در دستور
کار مجلس قراردهد. در این صورت سخنگوی کمیسیون و نماینده دولت هرکدام به میزان
پانزده دقیقه و ششنفر از نمایندگان به قید قرعه از بین متقاضیان هرکدام به میزان
پنج دقیقه، نظرات خود را بیان مینمایند.
هرگاه کمیسیون همراه با گزارش
پیشنهادهایی برای تصویب به مجلس ارائه نماید با رعایت مفاد آئیننامه داخلی در
دستور حداکثر دوهفته بعد مجلس قرارخواهد گرفت و مطابق آئیننامه داخلی رسیدگی
میشود.نمایندگان میتوانند پیشنهادهای خود را تا (48)ساعت پس از پایان قرائت گزارش
به کمیسیون تحویل نمایند. کمیسیون تا یک هفته گزارش نهایی خود را به مجلس ارائه
میدهد.
7 - بررسى و تصویب آزمایشى طرحها و لوایح و همچنین تصویب دائمى
اساسنامه سازمانها، شرکتها و مؤسسات دولتى یا وابسته به دولت که طبق اصل هشتاد و
پنجم (85) قانون اساسى به آنها محول مىگردد.
تبصره 1 - پاسخ دولت راجع به
گزارشهاى کمیسیونهاى تخصصى در دستور کار مجلس قرار گرفته و قرائت خواهد شد. پس از
آن حسب درخواست کمیسیونهاى تخصصى، موضوع گزارشهاى یاد شده جهت بررسى به کمیسیون
اصل نودم (90) ارسال و کمیسیون مذکور نتایج بررسى خود را به مجلس ارائه خواهد
کرد.
تبصره 2 - کمیسیونهاى تخصصى مجلس مىتوانند به تعداد کافى مشاور
ذىصلاح به ویژه از میان نمایندگان ادوارگذشته که در مسائل کمیسیون صاحب تخصص و
تجربه باشند ازطریق هیأت رئیسه به خدمت بگیرند.
ماده 34 - کمیسیون آموزش و
تحقیقات براى انجام وظایف محوله در محدوده آموزش و پرورش عمومى، آموزش فنى و
حرفهاى، آموزش عالى، تحقیقات و فنآورى، مطابق ضوابط این آئیننامه تشکیل
مىشود.
ماده 35 - کمیسیون اجتماعى براى انجام وظایف محوله در محدوده امور
ادارى و استخدامى، کار، اشتغال، روابط کار و تعاون مطابق ضوابط این آئیننامه تشکیل
مىشود.
ماده 36 - کمیسیون اقتصادى براى انجام وظایف محوله در محدوده اقتصاد
و دارائى، بازرگانى داخلى، بازرگانى خارجى مطابق ضوابط این آئیننامه تشکیل
مىشود.
ماده 37 - کمیسیون امنیت ملى و سیاست خارجى براى انجام وظایف محوله
در محدوده سیاست و روابط خارجى، دفاع، اطلاعات و امنیت مطابق ضوابط این آئیننامه
تشکیل مىشود.
ماده 38 - کمیسیون انرژى براى انجام وظایف محوله درمحدوده نفت،
گاز، برق، سدها و نیروگاههاى آبى و برقى، انرژى اتمى و انرژىهاى نو مطابق ضوابط
این آئیننامه تشکیل مىشود.
ماده 39 - کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات
براى انجام وظایف محوله درمحدوده برنامه، بودجه، نظارت برنامه و بودجه و دیوان
محاسبات و امور مالى مجلس و آمار و خدمات عمومى فنى مطابق ضوابط این آئیننامه
تشکیل مىشود.
تبصره - کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات علاوه بر انجام
وظایف تخصصى در ماده (33) واین ماده موظف است نسبت به امور زیر اقدام
نماید:
1 - نظارت و مراقبت بر اجراى مقررات بودجه و امور مالى مجلس و نحوه
هزینه کردن آن.
2 - رسیدگى به عملکرد بودجه سالیانه مجلس و ارائه گزارش آن
حداکثر تا پایان شهریورماه سال بعد. این گزارش جهت اطلاع نمایندگان چاپ
مىگردد.
3 - بازرسى و رسیدگى دقیق و نظارت درمورد کلیه اموال و اشیاء منقول
و غیرمنقول مجلس شوراى اسلامى و ارائه گزارش سالیانه جهت چاپ و توزیع بین
نمایندگان.
ماده 40 - کمیسیون بهداشت و درمان براى انجام وظایف محوله در
محدوده بهداشت، درمان، امداد، بهزیستى، تامین اجتماعى و بیمههاى اجتماعى و هلال
احمر مطابق ضوابط این آئیننامه تشکیل مىشود.
ماده 40 مکرر– کمیسیون شوراها و
امورداخلی کشور برای انجام وظایف محوله در محدوده سیاست داخلی، شوراها،
امورغیرعمرانی شهرداریها و ثبت احوال مطابق ضوابط این آئیننامه تشکیل میشود.
ماده 41 - کمیسیون صنایع و معادن براى انجام وظایف محوله درمحدوده صنایع،
پست، مخابرات، معادن، پتروشیمى، صنایع هوافضا و ارتباطات مطابق ضوابط این آئیننامه
تشکیل مىشود.
ماده 42 - کمیسیون عمران براى انجام وظایف محوله در محدوده
راه و ترابرى، مسکن، عمران شهرى و عمران روستایى و امور عمرانی شهرداریها و
دهیاریها مطابق ضوابط این آئیننامه تشکیل مىشود.
ماده 43 - کمیسیون
فرهنگى براى انجام وظایف محوله در محدوده فرهنگ و هنر، ارشاد و تبلیغات، صدا و سیما
و ارتباطات جمعى، تربیت بدنى و جوانان و زنان و خانواده مطابق ضوابط این آئیننامه
تشکیل مىشود.
ماده 44 - کمیسیون قضائى و حقوقى براى انجام وظایف محوله
درمحدوده قضائى و حقوقى مطابق ضوابط این آئیننامه تشکیل مىشود.
ماده 45 -
کمیسیون کشاورزى، آب و منابع طبیعى براى انجام وظایف محوله درمحدوده کشاورزى، منابع
آب، دام و طیور، شیلات، محیط زیست و هواشناسى مطابق ضوابط این آئیننامه تشکیل
مىشود.
5 - مقررات مشترک کمیسیونها
ماده 46 - بهمنظور آشنایى
نمایندگان با سوابق تحصیلى و کارى یکدیگر اداره کل قوانین موظف است قبل از تشکیل
شعب براى تعیین اعضاى کمیسیونها، اسامى نمایندگان به همراه تحصیلات (مستند) و
تجربه و سابقه عضویت در کمیسیونها (درصورتى که سابقه نمایندگى داشته باشند) را
تکثیر و در اختیار نمایندگان قرار دهد. تشخیص صلاحیت اعضاء هر شعبه براى عضویت در
کمیسیونهاى مجلس براساس پیشنهاد نماینده و رأى اکثریت نسبى اعضاء شعبه خواهد بود.
هر نماینده ملزم است براى عضویت در یک کمیسیون، حداقل دو کمیسیون را به ترتیب اول و
دوم پیشنهاد دهد.
ماده 47 - هیأت رئیسه پس از دریافت گزارش بدوى شعب در باره
نامزدهاى کمیسیونهاى مجلس این گزارش را تکثیر و درمیان نمایندگان توزیع مىنماید.
چهل و هشت ساعت پس از این توزیع، شعب مجدداً تشکیل جلسه مىدهند و با توجه به گزارش
منتشرشده و بررسى همه اولویتها، دوباره نامزدهاى خود را براى هر کمیسیون انتخاب و
به هیأت رئیسه گزارش مىدهند. در صورتى که تعداد افراد معرفىشده از طرف شعب براى
هر کمیسیون بیش از تعداد لازم باشد مجموع افراد معرفىشده براى هر کمیسیون با دعوت
یکى از نواب رئیس تشکیل جلسه مىدهند تا در مورد افراد موردنیاز در کمیسیون به
توافق برسند. در صورتى که توافق لازم به عمل نیاید افراد موردنیاز هر کمیسیون در
جلسهاى با دعوت یکى از نواب رئیس با حق رأى و شرکت روساى شعب با رعایت اولویتهایى
مانند تخصص، تجربه و سابقه عضویت در آن کمیسیون و با رأى مخفى تعیین خواهند
شد.
تبصره 1 - نمایندگان مذکور حق شرکت در جلسه فوق جهت دفاع از پیشنهاد خود
را دارند اما رأىگیرى بدون حضور آنان صورت مىگیرد مفاد این تبصره شامل رؤساى شعب
نیز مىباشد.
تبصره 2 - بین افرادى که رأى مساوى آورده و احتساب آنان به
عنوان عضو یک کمیسیون باعث افزایش سقف آن کمیسیون مىشود قرعهکشى انجام
مىگیرد.
تبصره 3 - افرادى که طبق این ماده براى کمیسیون اول موردنظر خود
انتخاب نشوند در کمیسیون دوم موردتقاضاى خود، در صورتى که از متقاضیان اولویت درجه
اول تکمیل نشده باشد، قرارداده خواهند شد. اگر در این مرحله نیز تعداد افراد بیش از
تعداد مورد نیاز کمیسیون باشد مجدداً با رعایت اولویتهاى فوقالذکر و با رأى اکثریت
هیأت رئیسه و روساى شعب براى کمیسیون دوم انتخاب مىشوند و کسانى که در این مرحله
نیز براى کمیسیون دوم مورد تقاضاى خود انتخاب نشوند به تشخیص اکثریت اعضاء جلسه
مشترک فوقالذکر براى یکى از کمیسیونهاى دیگر مجلس تعیین مىگردند.
ماده 48
- هریک از کمیسیونهاى تخصصى مجلس موظف است از میان اعضاى خود کمیته و یا کمیتههاى
فرعى متناسب با موضوعات مربوط تشکیل دهد. کمیتههاى فرعى داراى یک رئیس، یک نایب
رئیس و یک دبیر خواهند بود که توسط اعضاى همان کمیته انتخاب مىگردند. مصوبات
کمیتههاى فرعى بعد از تصویب در کمیسیون رسمیت خواهد داشت.
ماده 49 - پس از
انتخاب اعضاى کمیسیونها، هر کمیسیون به ریاست مسنترین عضو و با حضور حداقل دوسوم
اعضاء خود منعقد و فوراً یک رئیس، دو نایب رئیس، یک سخنگو و دو دبیر با رأى
مخفى با ورقه با اکثریت نسبى به مدت یکسال انتخاب مىنماید.
تبصره - اداره
کل قوانین موظف است در شروع کار هر دوره مجلس سوابق کارى و میزان تحصیلات اعضاى هر
کمیسیون را قبل از انتخاب هیأت رئیسه آن کمیسیون دراختیار اعضاء قرار
دهد.
ماده 50 - مناط اعتبار براى رسمیت جلسه کمیسیونها حضور حداقل دوسوم
اعضاء مىباشد. مصوبات کمیسیون با اکثریت مطلق آراء عده حاضر خواهد
بود.
ماده 51 - هر نماینده هر شش ماه مىتواند پس از گذشت شش ماه از آغاز
کار هر دوره مجلس از طریق هیأت رئیسه تقاضاى تغییر کمیسیون را بنماید. این تغییر و
انتقال با موافقت اکثریت اعضاء کمیسیونهاى ذىربط انجام مىپذیرد.
ماده 52
- هیأت رئیسه مجلس حداقل یک نفر از کارشناسان با تجربه و مناسب مجلس را بهعنوان
دبیر دراختیار هر کمیسیون قرار مىدهد تا نسبت به امور کارشناسى و ادارى مربوطه از
قبیل ارتباط با هیأت رئیسه و ادارات مجلس و کمیسیونها و تنظیم و توزیع مراسلات،
ضبط مذاکرات، بایگانى اوراق و پروندهها، تسریع جریان امور دفترى و تهیه صورتجلسات
و سایر امور ادارى اقدام نماید.
ماده 53 - گزارش عملکرد کمیسیونها بایستى
هر ماه یکبار به هیأت رئیسه مجلس داده شود تا به نحو مقتضى به اطلاع نمایندگان
برسد.
ماده 54 - در صورتى که نمایندگان از طرف کمیسیون براى اداى توضیح در
زمینه سؤال و یا پیشنهاد خود دعوت شوند موظف به شرکت خواهند بود و عدم شرکت بدون
عذر موجه به منزله انصراف از طرح سؤال و یا پیشنهاد خواهد بود.
ماده 55 -
تمام اسناد و اوراق مربوط به امورى که باید در کمیسیونها بررسى شود از طرف هیأت
رئیسه به آن کمیسیون ارجاع مىشود. نمایندگان مىتوانند آن اسناد را ملاحظه کنند،
اسناد مزبور نباید از کمیسیون خارج گردد. این اسناد به انضمام اسناد مذاکرات و
اقدامات جارى کمیسیون در محل کمیسیون بایگانى و در پایان هر دوره به بایگانى مجلس
منتقل مىشود.
ماده 56 – پساز آنکه مجلسیاکمیسیونها
(درخصوصقوانینآزمایشی) درباره طرح یا لایحهاى رأى نهایى داد، اسناد و اوراق و
صورتجلسات مربوط بهآن، در اداره کل قوانین مجلس بایگانى مىشود.
6 - سایر
مقررات
ماده 57 - هر نماینده به جز رئیس مجلس، ملزم است عضویت یکى از
کمیسیونهاى تخصصى را بپذیرد و درصورت تمایل مىتواند در کمیسیونهاى دیگر مجلس، با
حق اظهارنظر و بدون حق رأى شرکت کند.
تبصره - عضویت در کمیسیونهاى تحقیق و
تدوین آئیننامه داخلى مجلس مانع از عضویت در کمیسیون دیگر نخواهد بود.
7 - کمیسیون مشترک
ماده 58 - درمورد طرحها و لوایحى که
به تشخیص هیأت رئیسه به دو یا چند کمیسیون ارتباط اساسى داشته باشد، کمیسیون مشترک
تشکیل مىگردد. تعداد اعضاء کمیسیون مشترک بیست و سه نفر میباشد. تعیین سهم هر
کمیسیون بهوسیلة هیأترئیسه مجلس و انتخاب آنان توسط کمیسیون ذیربط
میباشد.
کمیسیون مشترک در انتخاب هیأت رئیسه و ارائه گزارش و سایر مقررات
مانند دیگر کمیسیونها اقدام مىنماید.
8 - کمیسیون ویژه
ماده 59 - در
مسائل مهم و استثنائى که براى کشور پیش مىآید و دراین خصوص تشکیل کمیسیون ویژهاى
براى رسیدگى و تهیه گزارش ضرورت پیدا مىکند، به پیشنهاد حداقل پانزده نفر از
نمایندگان و تصویب مجلس، این کمیسیون تشکیل مىشود. اعضاى کمیسیون ویژه که پانزده
نفر خواهند بود، مستقیما در جلسه علنى توسط نمایندگان با رأى مخفى و اکثریت نسبى
انتخاب خواهند شد.
هیأت رئیسه کمیسیون ویژه همانند دیگر کمیسیونها انتخاب
خواهد شد.
تبصره – هیأت رئیسه مجلس میتواند طرحها و لوایحی را که در حوزه مسائل
مربوط به کمیسیون ویژه تشخیص دهد به آن کمیسیون ارجاع نماید.
مبحث سوم -
تشکیلات ادارى و پشتیبانى مجلس
امور ادارى، مالى و خدماتى مجلس
ماده 60 -
مسؤولیت و اختیار کلیه امور اجرائی مجلس اعم از تشکیلاتی، مالی، معاملاتی،اداری،
استخدامی، حقوقی، فنی، پشتیبانی، ارتباطات داخلی و بینالمللی، حفاظت، حراست و
نظایر آن به عهده رئیس مجلس شورای اسلامی است.
تبصره 1- رئیس مجلس میتواند بخشی
از وظایف و اختیارات خود را به معاونین خود یا مسؤولین ذیربط تفویض
نماید.
تبصره 2- اساسنامه سازمانها، نظام مالی و ساختار تشکیلات مربوط به مجلس
شورای اسلامی به جز امور قانونگذاری و همچنین ضوابط اجرائی و دستورالعملهای کلیه
اختیارات موضوع این ماده به تصویب کمیسیون تدوین آئیننامه داخلی مجلس شورای اسلامی
خواهد رسید.
ماده 61 - وظایف ناظران عبارتند از:
1- تنظیم
برنامهها و سیاستهاى مالى، استخدامى، خدماتى، تبلیغى و انتظامات مجلس و ارائه آن
به رئیس مجلس جهت طى مراحل بعدى.
2- نظارت بر عملکرد رئیس سازمان و نحوه
اجراى مصوبات هیأت رئیسه.
3- نظارت بر روند تهیه و پیشنهاد بودجه سالیانه
مجلس و پیگیرى مراحل بعدى آن.
4- نظارت بر حفظ اداره و ثبت ابنیه و اموال و
مؤسسات مجلس.
5- نظارت بر عملکرد مرکز پژوهشها، مرکز اسناد، کتابخانه و موزه
مجلس که طبق قوانین مربوط به خود تشکیل گردیدهاند.
6- پیگیرى مشکلات
نمایندگان و ارائه راهحل مناسب به هیأت رئیسه.
7- نظارت بر سایر امور ادارى
و مالى و خدماتى مجلس.
ماده 62 – هیأت رئیسه میتواند در چهارچوب امکانات
موجود و بودجه مصوب تشکیلات مناسبی را جهت تدوین،نگارش، ویرایش حقوقی و ادبی طرحها
و لوایح ایجاد نماید. نظرات این تشکیلات قبل از تصویب نهایی طرح یا لایحه در مجلس،
با موافقت کمیسیون ذیربط انجام میشود.
ماده 63- در راستای ایفای هرچه
بهتر وظیفه نمایندگی، همچنین حفظ شأن و منزلت مجلس و جایگاه حقیقی نمایندگان، هیأت
رئیسه میتواند به منظور برقراری ارتباط مؤثر (دیداری، شنیداری، مکتوب) نمایندگان
با موکلین و نمایندگان دستگاههای اجرائی و نهادهای رسمی و غیررسمی در مرکز و حوزه
انتخابیه با اختصاص فضای فیزیکی مناسب (دفاتر کار و ملاقات عمومی) هرگونه امکانات
سختافزاری و نرمافزاری مورد نیاز را در شأن نظام جمهوری اسلامی فراهم نماید.
اعتبارات مورد نیاز در بودجه سالانه مجلس پیش بینی میشود.
ماده 64 ـ
درصورتى که نمایندگان لازم بدانند بنا به پیشنهاد رئیس مجلس و یا پانزده نفر از
نمایندگان و تصویب مجلس شوراى اسلامى ، وزراء مکلف به حضور در مجلس مىباشند و
هرگاه تقاضاکنند و مطلبى داشته باشند، مطالب آنان استماع مىشود.
تبصره 1-
هیأت رئیسه مجلس میتواند تمام یا بخشی از یک جلسه مجلس را برای رسیدگی به امور مهم
و اساسی کشور اختصاص دهد.
تبصره2 ـ دستور این جلسات و چگونگی اداره آن توسط
هیأت رئیسه تعیین خواهد شد.
http://www.cloob.com/classified/classified/one/clsfyid/111164 راه انداز? فروشگاه ا?نتر نت? با ق?مت مناسب
سلام دوست عزیز
شما هم می توانید در جشنواره یک سالگی سایت قالب من شرکت کنید (تنها تا 15 مهرماه 89 فرصت دارید)
در ازای انجام هر سفارش طراحی قالب وبلاگ و وب سایت می توانید از مزایای زیادی بهره مند شوید.
خب چرا رفتی وکالت ؟؟؟ این همه رشته بود
گلم من دارم میرم // باید دکتر برم => اینجوری هم قافیست قشنگ میشه
مگه من خواستم بحرفیم ... برو خوش بگذره
سلامم.فارسی کردم عنوان رو..
نه بابانوکرتم گفتم پس شما هم حتما مثل بقیه زدی زیرش که دیدم نه با معرفت تر از این حرفایی