تفطّن

تفطّن

وبلاگ حقوقی تفطّـــــن/ (درج اخبار، مقالات، قوانین،مشاوره و سایر خدمات حقوقی) وکیل مرتضی زارع
تفطّن

تفطّن

وبلاگ حقوقی تفطّـــــن/ (درج اخبار، مقالات، قوانین،مشاوره و سایر خدمات حقوقی) وکیل مرتضی زارع

دکتر سید حسن امامی

بی شک همه کسانی که با حقوق سرو کار دارند با این اسم برخورد کردند : سید حسن امامی ...


به خصوص تو بخش حقوق مدنی ..


امروز میخوام یه خلاصه از ایشون رو که مطلب تکراری از سایت های دیگه است رو بذارم ..


اگر مطلب جدیدی در مورد ایشون میدونید در بخش نظرات خوشحال میشم به من اطلاع بدید تا این پست رو کامل کنم .



مجموعه پنج جلدی دوره حقوق مدنی، نام مرحوم دکتر سید حسن امامی را در ذهن هر دانشجو و دانش آموخته حقوق در کشور ماندگار ساخته است. بیان سلیس و روان به همراه بهره گیری از مثالهایی محسوس و پیوند دادن مباحث حقوق موضوعه با فقه اسلامی و سوابق فقهی مفاد قانون مدنی، نه تنها موجب جامعیت مفادی این مجموعه شده بلکه تفهیم محتوای کتاب و مقصود نویسنده را آسان نموده و به همین دلیل، رجوع به آنرا به عنوان منبعی مناسب برای تحقیق، پژوهش و درک بنیادهای حقوق مدنی ایران، عمومیت بخشیده است. کلیاتی از سوابق و فعالیت های آن مرحوم در عرصه آموزش حقوق و تصدی مسوولیت های قضائی به اطلاع بازدیدکنندگان سایت حقوق می رسد

اشاره: مجموعه پنج جلدی دوره حقوق مدنی، نام مرحوم دکتر سید حسن امامی را در ذهن هر دانشجو و دانش آموخته حقوق در کشور ماندگار ساخته است. بیان سلیس و روان به همراه بهره گیری از مثالهایی محسوس و پیوند دادن مباحث حقوق موضوعه با فقه اسلامی و سوابق فقهی مفاد قانون مدنی، نه تنها موجب جامعیت مفادی این مجموعه شده بلکه تفهیم محتوای کتاب و مقصود نویسنده را آسان نموده و به همین دلیل، رجوع به آنرا به عنوان منبعی مناسب برای تحقیق، پژوهش و درک بنیادهای حقوق مدنی ایران، عمومیت بخشیده است. کلیاتی از سوابق و فعالیت های آن مرحوم در عرصه آموزش حقوق و تصدی مسوولیت های قضائی به اطلاع بازدیدکنندگان سایت حقوق می رسد.

 


دکتر سید حسن امامی در سال 1281 هجری شمسی در تهران به دنیا آمد. پدرش امام جمعه و جماعت بود و به همین دلیل پس از تحصیلات مقدماتی در مدرسه پروکیمنیاژ که توسط روسها اداره می شد، برای فراگیری علوم فقهی و دینی، ادبیات عرب، منطق و سایر علوم به حوزه علمیه نجف اشرف رفت و به درجه اجتهاد نائل شد. پس از مدتی به منظور فراگیری علم حقوق نوین به سوئیس رفت (1307). پس از پنج سال اقامت و تحصیل در رشته حقوق خصوصی در دانشکده حقوق دانشگاه لوزان، در سال 1312 با ارائه رساله خود با عنوان "اساس قضائی مهر در فقه شیعه اسلامی" موفق به اخذ درجه دکترای حقوق شد.
در سال 1313 به ایران بازگشت و در مدرسه عالی حقوق و دانشکده معقول و منقول به تدریس تاریخ حقوق و حقوق اسلام پرداخت. در سال 1317 در تشکیلات دادگستری نوین به شغل قضائی منصوب شد. در سال 1323 ریاست کل دادگاههای شهرستان تهران را برعهده گرفت و در سال 1317 در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به تدریس حقوق ثبت اسناد و اصول محاکمات حقوقی در مقاطع مختلف پرداخت. در سال 1336 دروس حقوق مدنی و شرح قانون مدنی، به درخواست دانشجویان که به کتابهای مدون حقوق مدنی دسترسی نداشتند، برای تهیه کتابی در این زمینه به لوزان سوئیس سفر کرد. با فراغتی که در این سفر به دست آورد، شش جلد کتاب حقوق مدنی را بر اساس یادداشت ها، جزوه ها، کتابهای فقهی و حقوقی و منابع دیگر به رشته تحریر در آورد. این کتابها تاکنون بارها تجدید چاپ شده و هنوز هم یکی از اصلی ترین مراجع و منابع تدریس، مطالعه و تحقیق در دروس دانشگاهی حققو مدنی و دوره های کاربردی حقوق (کارآموزی وکالت دادگستری، مشاوره حقوقی و قضاوت) به شمار می آید.
دکتر امامی پس از سالها تدریس و ریاست گروه حقوق خصوصی و اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی و انتخاب شدن به عنوان استاد ممتاز دانشگاه تهران در سال 1346، به درخواست خود بازنشسته شد (1347) اما گاهی در دانشکده حقوق دانشگاه ملی سابق ( شهید بهشتی کنونی ) تدریس می کرد.
دکتر سید حسن امامی در سال 1358 پس از سالها تلاش و ممارست در عرصه آموزش حقوق بویژه حقوق مدنی ایران، بر اثر بیماری سرطان و در حالی که ماههای آخر عمر قادر به تکلم نبود و در اغما به سر میبرد، چشم از جهان فرو بست. پیکر این عالم برجسته و چهره ماندگار حقوق ایران در سوئیس به خاک سپرده شده است. یادشان گرامی باد.

نظرات 11 + ارسال نظر
وحیده شنبه 10 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 10:52 http://www.taravatnafs.blogfa.com

!!!!!!! ببخشید داداش موری!میلاد کیه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!

آلما شنبه 10 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 11:39 http://ghamabad.blogsky.com

سلام خوبی؟چه خبر؟یه پیشنهاد دارم.میگم بیاییم هر از چند گاهی یه موضوع انتخاب کنیم ودر موردش تحقیق کنیم<مثلا دو هفته>بعد هر اطلاعاتی بدست آوردیم برا همدیگه بگیم.بعد چکیدش رو ارایه بدیم.نظرتو بگو

وحیده شنبه 10 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 12:34 http://www.taravatnafs.blogfa.com

داداشی حواس پرت!!!!خیلی دلم میخواد ولی واقعا سرم شلوغه داداش؛شرمنده؛

آلما شنبه 10 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 12:40 http://ghamabad.blogsky.com

خوب فکر کن ببین راه دیگه ای جز نت هست یا نه؟منم بهش فکر میکنم

وحیده شنبه 10 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 13:13 http://www.taravatnafs.blogfa.com

خیلی حواس پرتی نه یکم!!!!سرم شلوغه خو شیکار کنم؛من دلم نیخواد مجججبورم!اهل کجایی داداشی حواس پرت؟چند سالته؟

آلما شنبه 10 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 14:52 http://ghamabad.blogsky.com

آلما اسم زنهبعدشم منظورم این بود که واسه همکاری با هم چیکار کنیم؟

آلما شنبه 10 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 20:14 http://ghamabad.blogsky.com

آره خوب.من کی زدم بابا

وحیده یکشنبه 11 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 07:59 http://www.taravatnafs.blogfa.com

سلام آق داداش موری؛خوفی؟خب چیکار کنم از حقوق بدم میاد هیچی رو ازش نمیخونم حتی پرو فایلتو!!!!!!به دل نگیر داداش حواس پرت بد اخلاق،قهرو،لوس،

تارا یکشنبه 11 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 09:25 http://uast-bnd-ir.blogsky.com

یادش گرامی باد.

وحیده یکشنبه 11 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 12:42 http://www.taravatnafs.blogfa.com

للللللللللووووووووووووووسسسسسسسسسسیییییییییییی داداشییییییییییییییییییییییییییییییییییی

آلما یکشنبه 11 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 15:46 http://ghamabad.blogsky.com

چیزی به ذهنم نمیاد.من یه کاری رو گفتم که میشد انجام داد.حالا اگه نمیتونی مشکلی نیست.واقعا چیزی به ذهنم نمیرسه که جز نت چیکار میشه کرد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد