تفطّن

تفطّن

وبلاگ حقوقی تفطّـــــن/ (درج اخبار، مقالات، قوانین،مشاوره و سایر خدمات حقوقی) وکیل مرتضی زارع
تفطّن

تفطّن

وبلاگ حقوقی تفطّـــــن/ (درج اخبار، مقالات، قوانین،مشاوره و سایر خدمات حقوقی) وکیل مرتضی زارع

پرسش و پاسخ حقوقی شماره یک

 

آیا مقام تعقیب ومقام تحقیق با هم تفاوتی دارند؟  

مقام تعقیب همان دادستان است و مقام تحقیق بازپرس می‌باشد که در آیین دادرسی کیفری این دو مقام، مستقل و جدا از یکدیگر هستند. فلسفه‌ای که برای لزوم تفکیک میان مقام تعقیب و مقام تحقیق بیان شده آن است که مقام تعقیب یا دادستان به نمایندگی از سوی دولت و جامعه متهم را تحت تعقیب قرار می‌دهد. بنابراین ممکن نیست که شخص بی‌طرفی باشد. اما قاضی تحقیق باید با بی‌طرفی به جمع‌آوری و ارزیابی ادلّه بپردازد و دخالت مقام تعقیب در امر تحقیق موجب وارد شدن خدشه به استقلال قاضی تحقیق می‌‌شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
یک همکار پنج‌شنبه 25 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 01:11 http://www.law55.blogsky.com

با سلام
استدلال خوبی است در تشریح انفکاک مقام تعقیب از مقام تحقیق. اما باید به خاطر داشت مقام تحقیق به کلی از دخالت مقام تعقیب مصون نیست. البته منظور شما صرفاً راجع به تحقیق است و از این منظر حق مطلب را ادا نموده اید. تحقیق مورد نظر شما تجمیع ادله توسط مقام تحقیق جهت احراز مجرم بودن یا نبودن متهم است از جمله صدور دستورات تحقیق محلی، تحقیقات محسوس و نامحسوس و تحقیق توسط ضابطین و استماع شهادت شهود و ... اما اگر همین معیارهای تحقیق را موصول به صدور قرار بازداشت متهم بدانیم در صورتی قرار موصوف قابل اعمال است که دادستان با آن موافقت نماید اگر دادستان با قرار مار الذکر موافق نباشد در واقع تحقیقات مقام تحقیق را که مبنای صدور قرار توسط مقام تحقیق بوده کافی نداسته و شاید از منظر او تحقیقات واصله دلیلی بر صدور قرار بازداشت متهم نیست و این به نوعی مبیّن عدم استقلال مقام تحقیق است با اینکه عملاً مقام تعقیب حین تحقیق دخالتی در تحوه تحقیقات نداشته امّا بعد از تجمیع ادله توسط قاضی تحقیق به تحقیقات موصوف تعرض داشته و با صدور قرار بازداشت اصداری که حاصل تجمیع همان تحقیقات توسط مقام تحقیق است مخالفت ورزیده است.
با تمام این اوصاف باز عارض می گردد پاسخ و تشریح مطلب معنونه توسط جناب عالی تجمیعاً صحیح است غرض مخالفت با مرقومه جناب عالی نبوده. قصد بر تشریح مراتب مزبور بود نه مخالفت با آن.
ساعی باشید و مانا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد