تفطّن

تفطّن

وبلاگ حقوقی تفطّـــــن/ (درج اخبار، مقالات، قوانین،مشاوره و سایر خدمات حقوقی) وکیل مرتضی زارع
تفطّن

تفطّن

وبلاگ حقوقی تفطّـــــن/ (درج اخبار، مقالات، قوانین،مشاوره و سایر خدمات حقوقی) وکیل مرتضی زارع

تاریخ کتزیاس / قسمت سوم / ایران بعد از داریوش هخامنشی

قسمت سمت تاریخ کتزیاس / روایات بعد داریوش هخامنشی

* پس از داریوش سلطنت به دست پسرش خشایارشا رسید ، از آنجا که او جوانی غیور و شجاع بود در دربارش نیز به جز مردونیه که سالخورده بود فرد کهنسالی به چشم نمی امد . اردوان که فرزند آرتازیراس بود همان منسبی را پیدا کرد که پدرش در دربار داریوش داشت – وزیر پادشاه یا همان معاون و مباشر - .

* خشایارشا با آمستریس دختر اونوفاس ازدواج کرد که حاصل آن چهار فرزند به اسم های : دارایوس و هیستاپ (اردشیر ) و دو دختر به اسم های رودگون و آمی تیس . * شاهزاده آمی تس با مگابیز ازدواج کرد . مگابیز در جنگ با بابلی ها توانسته بود خدمت شایانی به خشایارشا کند و عنوان ساتراپی آنجا را به همراه شمش طلا برای خود کند . ( این روایت مورد اختلاف با تاریخ هرودت است ) .

*خشایارشا پس از سرکوب شورش بابل به جنگ با یونان رفت .  آتنی ها که در جنگ ماراتن داریوش را شکست داده بودند و معابد و قربانگاه های اورا ویران کرده بودند مقصد جنگ خشایارشا شد . آنها پیکر داتیس فرمانده جنگی ایران را نیز پس نداده بودند . اینجا همان اختلاف های بین مورخان یونانی و سایر تاریخ نویسان آغاز می شود که بر اساس آن فیلم 300 در سالهای گذشته ساخته شد . یونانی ها می نویسند که تعداد ایرانیان بیش از ده ها هزار نفر بوده در حالی که اشتباه و دروغ محض است و نهایتا به 4 هزار می رسیده است . آنها تعداد خود را به 300 نفر هم آورده اند که این نیز اغراقی بیش نیست .

فرمانده ی جنگجویان خشایارشا لئونیداس بوده است . در این جنگ ایرانیان موفق به پیروزی نمی شوند اما یونانی ها با بی شرمی اورده اند که این 300 نفر یونانی توانسته اند بارها ارتش عظیم ایران را از هم بپاشند . اما تاریخ می گوید که یونانی ها همیشه تاب جنگ را نداشته و وقتی احساس خطر می کردند با فرار و ویران کردن شهر خود مقابله با ایرانیان می کرده اند .

این افسانه ی 300 نشان از کم کاری ایرانیان در این زمینه و بی شرمی غربی ها دارد .

* خشایارشا که در جنگ قبلی ناکام ماند این بار با کنکاش سران خود تصمیم به عبور نیروها از راهی صعب العبور و محاصره ی شهر لاسدمونی کرد . این بار موفق بوده و شهر را به تسخیر در می آورد و تمام مردان آن را از دم تیغ می گذراند .

کتزیاس روایت می کند که بعد این ظفر اقدام به حمله به شهر پلاته با تحریک مردم تب ( تیوای یونانی ) میکند اما در آن موفق نمی شود . در این جنگ مردونیه زخمی و کشته میشود . این روایت مورد اختلاف در تاریخ هرودت می باشد .

* وقتی خبر قصد حمله خشایارشا به آتنی ها می رسد آنها شبانه با هزاران کشتی عازم سالامین می شوند و شهر را خالی می گذارند و ارتش ایران به شهر خالی از سکنه می رسد و به جز آکروپولیس همه جا را به آتش می کشد . خشایارشا تصمیم به ساختن پل برای عبور پیاده نظام های خود می کند اما نبود آذوقه و کمی زمان مانع آن می شود . تصمیم به جنگ دریایی می کنند که در آن کشتی های ایرانیان در هم می شکند و خشایارشا شکست خورده و به آسیا باز میگردد . در راه برگشت دستور غارت و چپاول معابد دلفی و آپولون را میدهد که دامادش (مگابیز ) مانع این کار می شود .

* پس از بازگشت مگابیز اعلام می کند که همسرش ( آمی تیس دختر خشایارشا ) زنا کرده است . در این زمان خشایارشا دخترش را مورد نکوهش قرار می دهد و مگابیز مورد خشم .

* اردوان که مباشر خشایارشا بود توطئه ی قتل او را به همراهی خواجه آسپامیترس مطرح می کنند . و دارایوس فرزند پادشاه را عامل قتل او به اردشیر معرفی می کنند . در این جریان مگابیز نیز با آنها همداستان شده و دارایوس را به رغم اینکه اعلام کرده بود او پدر را نکشته به دار می کشند . بعد ها مگابیز این واقعه را به اردشیر و سایرین فاش میدهد . اردوان و آن خواجه به دار کشیده می شوند . در ایران شورش می شود .. اردشیر به سختی با کمک مگابیز شورش بابلی ها ، باختریان و هواداران اردوان و حتی سایر پارس ها که طمع حکومت کرده بودند را سرکوب می کند و جانشین خشایارشا می شود .

پایان این قسمت با سلطنت رسیدن اردشیر پایان یافت . با تشکر به تلخیص مرتضی زارع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد