تفطّن

تفطّن

وبلاگ حقوقی تفطّـــــن/ (درج اخبار، مقالات، قوانین،مشاوره و سایر خدمات حقوقی) وکیل مرتضی زارع
تفطّن

تفطّن

وبلاگ حقوقی تفطّـــــن/ (درج اخبار، مقالات، قوانین،مشاوره و سایر خدمات حقوقی) وکیل مرتضی زارع

قضاوتهای امیرالمومنین علی علیه السلام

قضاوتهای امیر المومنین علی علیه السلام

مردم آزاری :

در زمان خلافت اباالحسن مردی به مرد دیگر گفت : در خواب با مادرت نزدیکی کردم .!

مرد از این سخن بر آشفته و او را نزد امیر المومنین (ع) برده و گفت : این فرد به من ناروا می گوید .

آن حضرت فرمود : چه گفته است ؟

گفت : می گوید با مادرم محتلم شده است !!

علی ( ع ) به وی فرمود :

   تو هم اگر میخوای او را عادلانه جزا دهی وی را در آفتاب برایت نگه می دارم تا سایه اش را تازیانه بزنی ، زیرا خواب مثل سایه است ؛ ولیکن او را تعزیر می کنم تا دیگر مردم آزاری نکند .

.................................................

5 نفر در حال زنا

پنج نفر را در حال زنا گرفته و نزد عمر آوردند ، عمر دستور داد بر همه ی انان حد جاری کنند .! امیرالمومنین که آنجا حضور داشت از شرایط انان پرسید و سپس خطاب به عمر گفت حکم اشتباهی دادی . عمر به علی ( ع ) گفت شما حکم کنید !

آن حضرت یکی از انان را پیش کشیده و حکم به زدن گردنش نمود ، دومی را سنگسار و سوی را تازیانه زد ! به چهارمی نصف حد نفر قبل که حد کامل بود ( یعنی 50 تازیانه ) جاری کرد و سومی را تادیب نمود . همگی مردمی که حضور داشتند به همراه عمر از قضاوت ایشان تعجب کرده و گفتند چگونه همه ی اینها که یک جرم را مرتکب شده بودند حکم جداگانه داشتند ؟ !!

آن حضرت فرمود :

نفر اول که گردنش را زدم کافر ذمی (کتابی ) بود و چون از شرایط امان نامه خود تعدی کرده بود مستحق مرگ بود !

نفر دوم از آنجا که خود زن داشت و مرتکب زنای محصنه شده بود مستحق سنگسار شد .

نفر سوم نیز ار آنجا که مجرد بود حد تازیانه خود را برد و نفر چهارم نیز چون غلام بود نصف نفر سوم تازیانه می خورد یعنی 50 تازیانه !!

نفر پنجم نیز دیوانه بود و مجازاتی بر او نبود و تنها تنبیه بود تا جنبه تادیبی داشته باشد !

نظرات 6 + ارسال نظر
سارای جمعه 13 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 19:16 http://http://saray63.blogsky.com/

سلام
ممنون که به من سر زدید
با اجازتون لینک کردمتون
دوست داشتید من رو با نام ز
زندگی را نفسی ارزش غم خوردن نیست
لینک کنید

م جمعه 13 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 22:53

تو دانشکده حقوق همین چیزا رو یاد میدن؟

نه !! اینا رو اصلا دانشکده حقوق یاد نمیده !۱ اینا یک سری مباحث فقهیه !!‌

تو فکر میکنی چون توش مجازاتهای سنگین تری بود باید غلط باشه ؟

وحیده شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 08:39

سلام داداش مورییییییییییییییی خوبی؟خوشی؟حق داری آره یکم بی معرفت شدم ولی کسی رو فراموش نکردم؛یه چیزی هست بین منو خدای من
خیلی خوشحال شدم اومدی جدا جا خوردم؛همیشه موفق و سر بلند باشی داداشی؛

وحیده شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 11:03

توی اون وبت نظر میذارم اینجا که ماشاالله عمومیه!!!!

مسلم شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 11:16 http://ir90.blogsky.com/

سلام
از لطف و محبتتان بسیار سپاسگزارم.
آرزوی موفقیت روزافزون و عاقبت بخیری براتون دارم

موی تای شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 13:41 http://muaythai-bushehr.blogfa.com

سلام اسامی که نام بردید اکثرا می شناختم و دارای عنوان جهانی هستند اما اگر منظورتان کمربند قهرمانی مسابقات حرفه ای هست در مورد این دوستان اطلاعی ندارم شاید هم داشته باشند اما مسعود ایزدی رو می دونم که کمربند قهرمانی از تایلند در مسابقات حرفه ای موی تای داره .
ممنوم از پیامت.اگه تمایل به تبادل لینک داشتید خبرم بدید متشکرم
http://muaythai-bushehr.blogfa.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد