منشور حقوقی والدين

آيا زمان آن نرسيده كه فرزندانمان را در مقابل شستشوي فكري توسط ابزارهاي تبليغاتي حفظ كنيم؟ پاول كرنيت رئيس يك شركت تبليغاتي با نام «كيد شاپ» (خريد كودكان) و متخصص بازاريابي كودكان است؛ او براي كودكان ما نقشه‌هايي دارد.

كرنيت مي‌گويد: «تجارت كودكان به تجارت بزرگي تبديل شده است (و حتي براي بزرگ‌تر كردن آن از واژه‌اي به نام «فروش فراگير» نام مي‌برد.) تبليغات فراواني كه كودكان را در هر زمان ممكن تسخير مي‌كند.»
ادامه نوشته

فریب در ازدواج ( تدلیس)قسمت دوم

شیوه دفاع:
در مواردی شخص ذینفع ، علیرغم آگاهی به وجود عیب در همسرش اقدامی در جهت فسخ نکاح نمی­کند. در این حالت به علت عدم استفاده فوری از حق فسخ ، این حق فسخ ساقط میشود و خوانده دعوای فسخ میتواند به این امر استناد کند و برای اثبات تاریخ اطلاع همسر نیز میتواند به گواهی پزشک معالج نیز گواهی گواهان استناد کند.
خوانده دعوای فسخ میتواند با استناد به نظریه پزشک معالج یا درخواست معرفی به پزشکی قانونی اثبات نماید که امری که خواهان آن را موجب فسخ دانسته است بیماری قابل درمان است و عیب نیست.
خوانده دعوای فسخ با استناد به دلایلی که مهمترین آن نظر پزشک معالج است یا طلب معرفی به پزشک قانونی میتواند ثابت نماید که عیب انتسابی در وی وجود نداردیا ثابت کند عیب انتسابی در زمان عقد در وی موجود بوده و همسرش به وجود آن عالم بوده است.
ادامه نوشته

فریب در ازدواج ( تدلیس) قسمت اول

مروزه یکی از مشکلات میان زوجهای جوان که به واسطهی آن کانونهای خانوادگی در همان سالهای اول از هم میپاشد ، نبود صداقت و فریبخوردن یکی از طرفین یا اصطلاحاً فریب در ازدواج است که حجمی از پروندههای دادگاه خانواده را به خود اختصاص میدهد.با توجه به پروندههای موجود در دادگاهها بیشتر فریبهایی که از جانب آقایان صورت گرفته ، دروغ در بیان داشتن تحصیلات عالیه ، شغل مناسب و یا حتی ادعای فرزندی یکی از خانوادههای معروف بودن است و در مقابل فریبهایی که از جانب خانمها صورت گرفته اکثراً مبتنی بر پنهانکردن ازدواج در گذشته است که با آشکار شدن این موارد، فریبخورده شکایت خود را تحت عنوان فریب در ازدواج به دادگاه ارائه میدهد. 
ادامه نوشته

متن حقوق بشر کوروش بزرگ

اينك كه به ياري مزدا تاج سلطنت ايران، بابل وكشورهاي چهارگانه را برسر گذاشته ام اعلام مي كنم « تا روزي كه زنده هستم و اهورامزدا پادشاهي را به من ارمغان مي كند كيش و آيين و باورهاي مردماني را كه من پادشاه آنها هستم را گرامي بدارم و نگذارم كه فرمانروايان و زير دستان من كيش و آيين و دين و روش مردمان ديگر راپست بدارند ويا آنهارا بيازارند. 

ادامه نوشته

فال دانشجویی (طنز)

متولدین فروردین ماه:


دختر یا پسر فرقی نمی کند، شما باید بدانید چون در ماه اول سال به دنیا آمده اید و کنکور ارشد در ماه آخر سال برگزار میشود، روز امتحان دیر از خواب بیدار میشوید، بعد در ترافیک گیر می کنید و احتمالاً از کوچه که رد می شوید زنی با یک سطل آب کف از شما استقبال خواهد کرد (به عبارتی بدرقه) .

از تمام این مخاطرات که بگذرید، جلوی حوزه امتحانی متوجه گم شدن کارت ورود به جلسه تان می شوید بنابراین توصیه می شود بیخود دنبال دردسر نروید و از هرگونه تلاشی برای رسیدن به مقاطع بالاتر دانشگاهی خودداری کنید!
ادامه نوشته

آیاارث زن که نصف ارث مردمی باشدازنظرمدافعین حقوق بشرتبعیض نارواست؟

آیا ارث زن که نصف ارث مرد می باشد از نظر مدافعین حقوق بشر تبعیض نارواست ؟



یکی از مسائلی که نوعاَ غربیها و سازمانهای مدافع حقوق بشر به عنوان تبعیض ناروا مطرح می کنند اختلاف در ارث بین زن و مرد است چون در قانون اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی طبق ماده 907 قانون مدنی صراحتاٌ چنین می گوید : « ... اگر اولاد متعدد باشند و بعضی از آنها پسر و بعضی دختر ، پسر دو برابر دختر ارث می برد » به ویژه اگر مرد وارث منحصر به فرد باشد یک چهارم ارث نصیبش می شود و این قانون که قائل به تبعیض شده از نظر حقوقدانان و دانشمندان و مدافعین حقوق بشر بویژه شورای مدافع حقوق بشر وابسته به سازمان ملل متحد صحیح نیست . 
ادامه نوشته

در چه مواردي زن حق فسخ پيوند زناشويي را دارد؟

براي اين كه دو انسان مجذوب و مكمل يكديگر شوند و بتوانند با تفاهم و توافق و همفكري و همدردى، عمري را در كنار يكديگر بگذرانند و براي خود و فرزندان، اسباب سعادت و سلامت فراهم سازند، شرط اصلي و اساسى، علاقه و دلبستگي آنها به يكديگر است.
ادامه نوشته

بحثی پیرامون مهریه متعارف و نامتعارف

حسب اعلام سخنگوی كمیسیون امور حقوقی – قضایی مجلس قرار است تا در ماده ۲۵ اصلاحی لایحه حمایت خانواده كه هم اكنون در كمیسیون حقوقی – قضایی مجلس تحت بررسی و تصویب است، مهریه به دو بخش متعارف و نامتعارف تقسیم گردد؛
ادامه نوشته

مهريه‌هاي نامتعارف


ازدواج به عنوان يكي از سنت‌هاي خدايي است كه از روزگاران قديم در بين جوامع بشري وجود داشته و مورد توجه بوده است. يكي از موضوعاتي كه در امر ازدواج مطرح مي‌شود مهريه است.

ادامه نوشته

تحليل قوانين حقوقي زنان از تصويب تا اجرا (2)

عجز زوج از پرداخت نفقه


اگر علت عدم پرداخت نفقه، عجز زوج از پرداخت باشد، آيا شرط ضمن عقد تحقق مي‌يابد يا خير؟ با توجه به اينكه «اصل عدم» بر عدم تحقق شرط ضمن عقد دلالت دارد و اصل بر اين است كه زوجه حق درخواست طلاق ندارد و با عنايت به اينكه شروط را بايد در صراحت واژه‌هايش معني كرد و در موارد ابهام بر عدم تحقق آن حكم نمود و نظر بر اينكه واژة استنكاف به معناي «سرباز زدن و خودداري كردن از امري» است،[28] لذا در مواردي كه زوج، عاجز از پرداخت نفقه است، امتناع و سرباز زدن تحقق نمي‌يابد. به بيان ديگر امتناع از امري هنگامي قابل تحقق است كه قابليت انجام آن امر در شخص موجود باشد. ضمناً ذكر عبارت «به هر عنوان» بعد از «استنكاف شوهر از دادن نفقه به مدت شش ماه» نيز افاده بر معني «به هر دليل» نمي‌كند. زيرا شرط فوق با به كار بردن لفظ «استنكاف» و بدون توجه به علت آن، معناي عام دارد و دلالت بر ظهور «عدم پرداخت» در ظاهر داشته بدون اينكه به علت وجودي آن توجه كند و چنانچه نظر بر مقيّد نمودن آن به تمكن زوج داشت (همچنان كه در اعطاي وصف كيفري به عمل تارك انفاق در مادة 642 ق.م.ا. عمل شده است) شرط «استطاعت مالي» منفق را ذكر مي‌نمود. ضمناً ذكر عبارت «به هر عنوان»، دلالت بر عدم تأثير علت عدم پرداخت نفقه در تحقق شرط دارد.

ادامه نوشته

تحليل قوانين حقوقي زنان از تصويب تا اجرا (1)

چكيده:

مطابق مادة 1133 ق.م. مرد هرگاه بخواهد مي‌تواند زن خود را طلاق دهد. اما زنان غير از موارد استثنائي از جمله وقوع عسر و حرج، عدم پرداخت نفقه و مفقود الاثر شدن زوج به مدت طولاني از داشتن حق طلاق محروم هستند. هرچند مادة 1119 ق.م. امكان گنجاندن شروط در ضمن «عقد نكاح» يا «عقد خارج لازم ديگر» را به زوجين داده است، اما عدم عنايت عموم به اين ماده و آثار سوء محروم بودن زنان از حق درخواست طلاق، شوراي عالي قضايي را بر آن داشت كه شروطي را در نكاحيه‌هاي رسمي بگنجاند؛ تا از يك سو در شرايطي براي زوجه حق طلاق ايجاد شود و از سوي ديگر از زوجه‌اي كه وظايف زناشويي خويش را به نحو احسن انجام داده ولي همسرش قصد طلاق وي را نموده است، حمايت مالي نمايد. اين مقاله درصدد است كه شروط ضمن عقد را مورد بحث و مناقشه قرار دهد، به خلأهاي عملي آن اشاره نمايد و با ارائه پيشنهادات قانوني براي استفاده بهتر از شروط ضمن عقد، ابهامات آن را مرتفع گرداند.
ادامه نوشته

زن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

در مقدمه قانون اساسی موقعیت زن در جمهوری اسلامی این چنین تعیین شده است
"در ایجاد بنیادهای اجتماعی اسلامی، نیروهای انسانی که تاکنون در خدمت استثمار همه جانبه خارجی بودند هویت اصلی و حقوق انسانی خود را باز می یابند و در این بازیابی طبیعی است که زنان به دلیل ستم بیشتری که تا کنون از نظام طاغوتی متحمل شده اند استیفای حقوق آنان بیشتر خواهد بود.
ادامه نوشته

گذرى بر حضور و حقوق زنان در شش دوره مجلس شوراى اسلامى‏

در ساختار نظام جمهورى اسلامى، مجلس شوراى اسلامى يكى از اركان مهم تصميم‏سازى محسوب مى‏شود كه بر اساس مفاد قانون اساسى در عموم مسائل و در تمام امور كشور حق قانون‏گذارى، نظارت، تحقيق و تفحص دارد. حضور زنان در چنين مركز مهمى مى‏تواند در استيفاى حقوق آنان كه نيمى از جمعيت كشور را تشكيل مى‏دهند، بسيار تأثيرگذار باشد.
ادامه نوشته

نگاهى به حقوق زنان شاغل

قانون حمایت از مادران جوان

نگارنده این سطور در مقاله اى دیگر با استناد به قانون اساسى و قوانین عادى به حقوق زنان در دوران باردارى و شیردهى پرداخته و ضمن تشریح حقوق مندرج در این مقررات ضمانت اجراى قانونى این حقوق و مجازاتهایى را كه قانون كار و قوانین دیگر براى كارفرمایان و مدیران متخلف در نظر گرفته است را به مقاله اى دیگر موكول نموده كه هم اكنون در این مقاله با عمل به وعده خویش به شرح جرائم و مجازات متخلفان از تكالیف مقرر در این قانون با توجه به شرایط وامكانات خاطى و مراتب جرم كه مجازات حبس یا جزاى نقدى را براى این دسته از افراد در نظر گرفته است مى پردازیم.
ادامه نوشته

اموال مباح

اموال در لغت به معنی املاک، اسباب، امتعه و کالا، ثروت و هر چیزی که در تملک کسی باشد، یا در تصرف و ید کسی باشد، گفته می‌شود.[1]
در اصطلاح حقوقی هر چیزی که انسان می‌تواند از آن استفاده کند و قابل تملک باشد، مال است.[2] مال عبارت از چیزی است که ارزش اقتصادی داشته و قابل تقویم به پول باشد. بنابراین حقوق مالی مانند حق تحجیر و حق شفعه و حق صاحب علامت تجاری هم مال محسوب می‌شود.[3]
ادامه نوشته

طلاق بر مبناي عسر و حرج زن

چكيده
با عنایت به تبصره ماده 1133 قانون مدنی زن نيز در موارد محدودي مي تواند از دادگاه تقاضاي طلاق نمايد . اين موارد عبارتند از : 1- خود داري يا عجز شوهر از دادن نفقه ( ماده 1129 ق . م ) . 2- غيبت شوهر بيش از چهار سال ( ماده 1029 ق . م ) . 3- وكالت زن در طلاق ( ماده 1119 ق . م ) . 4- عسر و حرج زن ( ماده 1130 ق . م ) .

عسر در مقابل يسر به معناي تنگي و دشواري (سياح، 1373، ج 2، ص 1049)، تنگدستي، فقر و تهيدستي (معين، 1379، ج 2، ص 2300) و «حرج» نيز در معنايي مشابه عسر يعني تنگدستي و سختي (سياح، 1373، ج 1، ص 284)، تنگدل شدن و به كار در ماندن (معين، 1379، ج 1، ص 1347) قرار گرفته است .موجود بودن سبب عسر وحرج در زمان درخواست طلاق،تشخیص واحراز عسر وحرج زوجه توسط دادگاه ودائم بودن رابطه زوجیت از جمله شرایط اعمال ماده مذکور است.
ادامه نوشته

چگونگی به اجرا گذاشتن چك در مراجع ثبتی

قانونگذار در وضع و تصويب مقررات جزائي راجع به صدور چك تنها به بيان انواع چكهاي صادره از سوي اشخاص يا بانكها بسنده نموده و در قوانين مختلف مربوط به صدور چك كه بعد از تصويب قانون تجارت در سالهاي 1331 – 1337 – 1344 و 1355 و اصلاحيه قانون اخير در سال 1372 وضع گرديده تعريف جامعي از چك ارائه نداده است. لذا ناگزير هستيم كه براي دستيابي به تعريف چك به قانون تجارت مراجعه و از آن بعنوان قانون مادر استفاده نمائيم .
ادامه نوشته

قتل غیر عمد ناشی از رانندگی

اشاره:

مطابق اصل 156 قانون اساسي يكي از وظايف قوه قضاييه احياي حقوق عامه و گسترش عدل مي‌باشد. در بادي امر شايد اين گونه تصور شود كه اين مهم تنها از طريق صدور احكام قضايي توسط قضات دادگستري تحقق خواهد يافت. اما حقيقت آن است كه امروزه در تمام دنيا دولت‌ها در صدد آن هستند كه با ارتقاي دانش عمومي در مسائل حقوقي، اداري، سياسي، اقتصادي و ... ضمن مشاركت بخش مردمي در حل و فصل امور كشور در كوتاه‌ترين فاصله زماني، خدمات عمومي توسط همان مردم را به نحو منصفانه‌اي بين اقشار مختلف تقسيم كنند. اين امر هم به دموكراسي و هم به پيشگيري از بروز ناهنجاري‌هاي اجتماعي كمك خواهد نمود و به قول معروف با شعار «پيشگيري بهتر از درمان است» با كمترين هزينه انساني و مالي، بيشترين بهره‌برداري را خواهند نمود.

ادامه نوشته

شهادت یا گواهی و جرم شهادت کذب


تعریف شهادت:

شهادت عبارت است از اینکه شخصی به نفع یکی از اصحاب دعوی و بر ضرر دیگری اعلام اطلاع و خبر از وقوع امری نماید . شهادت یکی از دلیل دعاوی اعم از جزائی ، حقوقی با سابقه بسیار طولانی است و در تمام کشورها به عنوان دلیل پذیرفته شده منتها حدود استفاده از آن و درجه اعتبار و ارزش آن متفاوت است .به دلیل اهمیت بالا هم برای شاهد و هم برای شهادت شرایط و ضوابط سنگین و دقیقی پیشبینی شده است . شاهد یا گواه ممکن است عینی باشد که مشاهدات خود را نقل کند . ممکن است گواه سمعی باشد که شنیدههای خود را منتقل سازد و یا شهادت او مستلزم به کارگیری این دو و دیگر حواس باشد.

ادامه نوشته

موارد رجوع به عرف و عادت در قانون مدني

قبل از پرداخت به اصل مطلب ، ضروري به نظر مي رسد به نكاتي چند در زمينه كليات موضوع عنوان مقدمه ، اشاره شود .
1 ـ سابقه تاريخي عرف و عادت : از نقطه نظر حقوق منبع حقوق در اجتماعات انساني دانشت ، چه آنكه تاسيسات مربوط به قانونگذاري بويژه قانونگذاري جديد كه بر پايه انتخابات عمومي و آرا مبتني است ، تاريخچه اي چندان طولاني ندارد و هر چه هست به دوره هاي اوليه تشكيل جوامع انساني بر مي گردد و آنچه كه ما مربوط به آن دوره ها از لحاظ نظامات اجتماعي مي دانيم ، در واقع همان عرف وعادت است كه در نتيجه زندگاني دست جمعي ، بتدريج و به صورت خود بخودي به وجود آمده است .
ادامه نوشته