تفطّن

تفطّن

وبلاگ حقوقی تفطّـــــن/ (درج اخبار، مقالات، قوانین،مشاوره و سایر خدمات حقوقی) وکیل مرتضی زارع
تفطّن

تفطّن

وبلاگ حقوقی تفطّـــــن/ (درج اخبار، مقالات، قوانین،مشاوره و سایر خدمات حقوقی) وکیل مرتضی زارع

استقلال قوه ی قضائیه اصلی مترقی

اصل استقلال قوه قضائیه و قاضی از اصول پیشرفته ای است که همه کشور های مترقی ، مدعی آن هستند . اینکه پایبندی انان به این ادعا تا چه میزان صحت دارد امر دیگری است اما با گنجاندن آن در قانون اساسی همه کشور ها ویترین قانون پذیری خود را به نمایش می گذارند . 

اصل 97 قانون اساسی آلمان قضات را مستقل و فقط تابع قانون میداند . برابر اصول 106 و 118 قانون اساسی اسپانیا ، اجرای احکام و آرا ء قضات اجباری است و دادگاه ها بر رعایت مقررات و قانونی بودن دستگاههای دولتی نظارت دارند . به استناد اصول 101 و 401 قانون قانون اساسی ایتالیا قوه قضائیه مستقل بوده و تابع هیچ قدرت و مقام دیگری نیست مگر قانون . همین مبانی بر اکثر قوانین کشور ها همچون فرانسه حاکم است ! 

 

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز روال همینگونه جاری است و برابر اصل 57 قانون اساسی استقلال قوا محترم شناخته شده و اصل 156 همین قانون بر استقلال قوه قضائیه تاکید دارد . حضرت امام (ره) می فرمایند : اسلام به قوه قضائیه استقلال داده است و هیچ کس نباید در آن دخالت کند . قضات نباید گوش به هیچ کس بدهند ، جز انکه برای خدا کار خودشان را انجام بدهند .  

و در فرازی دیگر : عنایت بفرمائید که این قوه مستقل است و کسی حق اینکه چه نقشه ای ، هیچ دخالتی در کار انها نکند را ندارد . 

حضرت امام شدیدا از هرگونه دخالت در کار قوه قضائیه نهی می کردند . زیرا حل بسیاری از مشکلات کشور را به درست عمل کردن قوه قضائیه می دانستند .  

 

باید بدانیم که اصل استقلال قوه قضا و سایر قوا یک فرصت برای بهره مندی از آزادی های مشروع و عدم دخالت در امور یکدیگر است که منجر به گرفتگی در کارها میشود . تا زمانی که استقلال قوا محترم شناخته شود و حدود تعاملات قوا را قانون تعیین کند از خودکامگی به دور خواهیم بود !!! 

 

 

تاکید حقوقدانان بر استقلال قضات 

 

* رئیس دیوان عالی کشور : یکی از شاخص های درخشان و منحصر به فرد قضاوت اسلامی ، استقلال قاضی است . 

صادق آملی لاریجانی ، ریاست اکنون قوه قضائیه که چندی پیش ادبیات احمدی نژاد را در خور این مقام ندانسته بود و گفته بود که از او این انتظار را نداشته ، همانند روسای سابق دستگاه قضائی ، بر استقلال قاضی به عنوان یکی از برنامه های محوری دستگاه قضائی کشور تاکید کرد . 

 

و اما :  

 

اخیرا برخی از مسئولان در پرونده های مختلف نسبت به آرای قضات ایجاد شبهه کرده اند . که این موجب انتقاد حقوقدانان و ارائه نظرات انها در استقلال قوه قضائیه و قضات شده است !  

 

علاوه بر تاکید رئیس قوه قضائیه هم اکنون برخی از مسئولین در پرونده های مختلف نسبت به رای قاضی اظهار نظرهای مختلفی کرده اند . 

 

آیت اله لاریجانی ( رئیس قوه قضا ) - دکتر بهرامی ( قاضی دیوان عالی کشور ) - دکتر محمد جندقی ( رئیس کانون وکلای مرکز ) آیت اله احمد محسنی گرگانی و ..... همگی بر اینکه دخالت ها واظهار نظر ها بیجاست تاکید کرند .

نظرات 1 + ارسال نظر
خودکار کم رنگ ( حقوق ) شنبه 23 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 15:30 http://law1386.blogfa.com/

دوست گرامی !
وبلاگ حقوقی خودکار کم رنگ با قسمت دوم نگاهی گذرا به فهرست تعیین مصادیق محتوای مجرمانه "موضوع ماده 22 قانون جرایم رایانه‌ای" به روز شد و منتظر نظرات شما می باشد.
ضمن این که وبلاگ شما به پیوندهای خودکار کم رنگ اضافه گردید.
موفق باشید .
با احترام _ خودکار کم رنگ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد