آزمون وکالت ( آزمون قواعد فقه سال ۱۳۸۴ )
.........................................
سه شنبه, 01 شهریور 1384 ساعت 00:00 |
101 ـ تفاوت مهم وضع تعیینی با وضع تعیّنی در چیست؟
1) در آثار آن است.
2) در واضع آن است.
3) در تفاوت ماهوی آن است.
4) در کثرت استعمال آن است.
102 ـ وجوب تعیینی در مقابل چیست؟
1) وجوب عینی
2) وجوب کفائی
3) وجوب تخییری
4) وجوب تعبّدی
103 ـ کدام گزینه صحیح است؟
1) مفهوم وصف حجّت است ولی مفهوم شرط حجّت نیست.
2) مفهوم وصف حجّت نیست ولی مفهوم شرط حجّت است.
3) هر دو مفهوم وصف و شرط حجّت هستند.
4) هیچکدام از مفهوم وصف و شرط حجّت نیستند. |
ادامه متن را بخوانید ...................
سه شنبه, 01 شهریور 1384 ساعت 00:00 |
101 ـ تفاوت مهم وضع تعیینی با وضع تعیّنی در چیست؟
1) در آثار آن است.
2) در واضع آن است.
3) در تفاوت ماهوی آن است.
4) در کثرت استعمال آن است.
102 ـ وجوب تعیینی در مقابل چیست؟
1) وجوب عینی
2) وجوب کفائی
3) وجوب تخییری
4) وجوب تعبّدی
103 ـ کدام گزینه صحیح است؟
1) مفهوم وصف حجّت است ولی مفهوم شرط حجّت نیست.
2) مفهوم وصف حجّت نیست ولی مفهوم شرط حجّت است.
3) هر دو مفهوم وصف و شرط حجّت هستند.
4) هیچکدام از مفهوم وصف و شرط حجّت نیستند.
104 ـ در تعارض قاعده ید با اصل استصحاب:
1) قاعده ید مقدم است.
2) هر دو ساقط میشوند.
3) اصل تخییر جاری میشود.
4) اصل استصحاب مقدم است.
105 ـ در تعارض اصل استصحاب با اصل برائت:
1) اصل برائت حاکم است.
2) اصل استصحاب حاکم است.
3) اصل تخییر جاری میشود.
4) هر دو اصل ساقط میشوند.
106 ـ اگر کسی اقرار به دین نماید ولی ادعا کند آن را پرداخته است:
1) ادعای او به استناد اصل حجّت پذیرفته میشود.
2) با توجه به اصل عدم نباید او را بدهکار دانست.
3) با توجه به اصل اشتغال بایستی حکم بر بدهکار بودن وی نمود.
4) عدالت حکم میکند ادعای وی نیز همانند اقرار وی پذیرفته شود.
107 ـ در بحث تعارضها، اصطلاح ورود به چه معناست؟
1) به شمول عام بر کلیه مصادیق آن، ورود گفته میشود.
2) به شمول مطلق بر افراد و مصادیق آن، ورود گفته میشود.
3) تأخّر تاریخ صدور یکی از قوانین متعارض بر دیگری ورود نامیده میشود.
4) به این معنی است که قانون موضوعی را که خارج از عام است در آن وارد یا موضوعی را که داخل در عام است از آن خارج نماید.
108 ـ اگر در بقاء اعتبار قانونی تردید شود تکلیف چیست؟
1) اصل، عدم اعتبار فعلی آن قانون است.
2) بقاء اعتبار قانون استصحاب میشود.
3) در صورت احتمال نسخ نمیتوان، آن قانون را معتبر دانست.
4) اگر از قوانین جزائی باشد با توجه به اصل برائت باید آن را نسخ شده بدانیم.
109 ـ آیا اصل مثبت شرعاً حجت و معتبر؟
1) حجت و معتبر نیست.
2) حجت و معتبر است.
3) تنها در احکام شرعی حجت و معتبر است.
4) تنها در مورد آثار عقلی حجت و معتبر است.
110 ـ طبق نص قانون کشت خشخاش مطلقاً و کشت شاهدانه به منظور تولید مواد مخدّر ممنوع است. به دولت طبق قانون اجازهداده شده است برای مصارف داروئی تریاک تولید نماید و تنها راه تولید تریاک کشت خشخاش است در این صورت:
1) طبق قاعده «اذن در شیء اذن در لوازم آن است» دولت مجاز به کشت خشخاش برای تولید تریاک جهت مصارف داروئی میباشد.
2) با توجه به تعارض دو قانون اصل احتیاط جاری است و کشت خشخاش برای دولت نیز ممنوع است.
3) با توجه به اطلاق ممنوعیت کشت خشخاش دولت نمیتواند اقدام به کشت خشخاش برای تولید تریاک جهت مصارف داروئینماید.
4) مقنّن در زمان وضع ماده قانونی مربوط به کشت خشخاش در مقام بیان نبوده است لذا نمیتوان به اطلاق این قانون استناد کرد.
111 ـ وجه اشتراک امر و نهی در چیست؟
1) هر دو جمله انشائی هستند نه اخباری.
2) هیچکدام در مرّه یا تکرار دلالت ندارند.
3) هیچکدام بر فوریت یا تراخی دلالت ندارند.
4) هر سه مورد صحیح است.
112 ـ طبق نظر مشهور اصولین:
1) مقدمه واجب همیشه واجب است.
2) مقدمه واجب هیچگاه واجب نیست.
3) اگر به صورت شرط شرعی باشد واجب و در غیر این صورت واجب نیست.
4) اگر به صورت سبب باشد واجب نیست ولی اگر به صورت غیر سبب باشد واجب است.
113 ـ ادله استنباط احکام در فقه شیعه عبارت است از:
1) قرآن ـ سنّت ـ عرف ـ عقل
2) قرآن ـ سنّت ـ اجماع ـ قیاس
3) قرآن ـ سنّت ـ اجماع ـ عقل
4) قرآن ـ سنّت ـ قانون ـ رویه قضائی
114 ـ اقسام خبر واحد عبارت است از:
1) متواتر ـ موثق ـ قوی ـ ضعیف
2) متواتر ـ حسن ـ موثق ـ ضعیف
3) متواتر ـ حسن ـ قوی ـ موثق
4) صحیح ـ حسن ـ موثق ـ ضعیف
115 ـ انواع اجماع عبارتند از:
1) متواتر و واحد
2) قطعی و غیر قطعی
3) منقول و محصّل
4) هیچکدام
116 ـ اقسام قرینه عبارتند از:
1) لغوی و عرفی
2) تعبّدی و توصّلی
3) تعیینی و تخصیصی
4) صارفه و معیّنه
117 ـ آیا نهی شارع موجب فساد معامله است؟
1) مطلقاً بله.
2) مطلقاً خیر.
3) در معاملات یک جانبه موجب فساد است ولی در معاملات دو جانبه موجب فساد نمیشود.
4) ضابطه خاصی وجود ندارد و در هر مورد بایستی به حکم خاص شارع مراجعه شود.
118 ـ وحدت ملاک معادل کدام یک از اصطلاحات ذیل است؟
1) تحقیق مناط
2) تخریج مناط
3) تنقیح مناط
4) قیاس معالفارق
119 ـ در نظام حقوقی ایران کدام گزینه صحیح است؟
1) هیچگونه قیاسی حجیّت ندارد.
2) فقط قیاس مستنبط العلّه حجیّت دارد.
3) فقط قیاس منصوصالعلّه حجیّت دارد.
4) قیاس اعم از منصوص العلّه و مستنبط العلّه حجیّت دارد.
120 ـ کدام یک از موارد ذیل از مقدمات حکمت محسوب نمیشود؟
1) انصراف بدوی
2) نبودن قرینه تقیید
3) امکان اطلاق و تقیید
4) نبودن قدر متیقن در مقام تخاطب
-----------------------------------------------------------------------------------------------
پاسخنامه :»
101 - گزینه 2 صحیح است.
102 - گزینه 3 صحیح است.
103 - گزینه 2 صحیح است.
104 - گزینه 1 صحیح است.
105 - گزینه 2 صحیح است.
106 - گزینه 3 صحیح است.
107 - گزینه 4 صحیح است.
108 - گزینه 2 صحیح است.
109 - گزینه 1 صحیح است.
110 - گزینه 1 صحیح است.
111 - گزینه 4 صحیح است.
112 - گزینه 1 صحیح است.
113 - گزینه 3 صحیح است.
114 - گزینه 4 صحیح است.
115 - گزینه 3 صحیح است.
116 - گزینه 4 صحیح است.
117 - گزینه 4 صحیح است.
118 - گزینه 3 صحیح است.
119 - گزینه 3 صحیح است.
120 - گزینه 1 صحیح است. |
یکشنبه 24 مردادماه سال 1389 ساعت 10:45
سلام
لینک باکس دانشگاهی افتتاح شد
از کلیه سایتها و وبلاگهای دانشگاهی دعوت به عمل می آید
در رشته های ( مدیریت - حقوق - حسابداری - عمران - کامپیوتر - شیمی - آزمایشگاهی - پزشکی )
شما میتوانید سایت یا وبلاگ خود را در لینک باکس ما ثبت کنید و آمار خود را بالا ببرید
در ضمن میتوتنید بنر خود را نیز ثبت کنید
با تشکر
مدیریت لینک باکس
دوست گرامی ، همکار محترم !
وبلاگ حقوقی خودکار کم رنگ با قسمت سوم نگاهی گذرا به فهرست تعیین مصادیق محتوای مجرمانه "موضوع ماده 22 قانون جرایم رایانهای" به روز شد و منتظر نظرات شما می باشد.
هر چند بیشتر از شش سال قبل آزمون وکالت را گذرانده ام ولی برای آزمایش دانسته هایی که این روزها هم در پرونده ها پیش می آید سعی نمودم به سوال ها جواب دهم.
از زحمتی که متقبل گردید سپاس گزار هستم .
موفق باشید .
با احترام _ خودکار کم رنگ
شماره مهرماه ماهنامه دادنامه با موضوعات حقوقی و حقوق شناسی منتشر شد.
موسسه مطالعات حقوقی ردا در راستای اشاعه و گسترش متون علمی- حقوقی اقدام به انتشار شماره 5 ماهنامه دادنامه با محوریت موضوعات حقوقی و حقوق شناسی در مهر 1389 نموده است، لذا در صورت تمایل جهت تهیه این ماهنامه با موسسه رهنمای داداندیش تماس حاصل فرمایید.
88838997-021: تلفن
dadnameh@radalaw.org : ایمیل
www.radalaw.org : وب سایت